DIREKT: Jesu sju ord på korset med Stenhammarkvartetten

Här finns inget ljud
Haydns överjordiskt vackra meditationer över de sju sista ord som Jesus yttrar på korset tolkas av Stenhammarkvartetten och flätas samman med texter framförda av representanter från olika livsåskådningar.

Söder om Sevilla, halvvägs till Gibraltar, ligger den andalusiska staden Cádiz. När Jesuitprästen José Saenz de Santamaría ärver en stor förmögenhet i början av 1780-talet bestämmer han sig för att låta bygga ett kapell ovanpå det underjordiska kapellet som redan finns på platsen. Och för att inviga den nya kyrkan beställer han musik av Europas mest kända tonsättare: Joseph Haydn.

Men det blir ingen enkel uppgift för Haydn. Padre José har särskilda önskemål: musiken skall vara långsam och hjälpa gudstjänstbesökarna att uppleva och förstå innebörden av Jesu sju sista ord enligt de fyra evangelisterna. Haydn komponerar sju meditativa satser som ramas in av en inledning och den avslutande jordbävningen, Il Terremoto, som enligt evangelisten Markus skakade jorden när Jesus dog. Haydn tyckte själv att det blev ett av hans mest lyckade verk.

Uruppförandet skedde i Cádiz på långfredagen 1787. En präst läste bibelcitaten och betraktelser mellan Haydns sju instrumentalsatser och musiken respektive texten fördjupade innebörden av det nyss hörda. När Stenhammarkvartetten nu framför ”Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze” under Östersjöfestivalen i Berwaldhallen blir det sju representanter från olika livsåskådningar som bjuder in till eftertanke med sina textläsningar.

1. Joseph Haydn: Jesu sju ord på korset

a) Introduzione
b) Sonata I: Vater, vergib Ihnen
c) Sonata II: Fürwahr, ich sag' es dir
d) Sonata III: Frau, hier sehe ich deinen Sohn
e) Sonata VI: Mein Gott, mein Gott, warum hast du mich verlassen?
f) Sonata V: Jesus rufet: Ach, mich dürstet!
g) Sonata VI: Es ist vollbracht
h) Sonata VII: Vater, in deine Hände empfehle ich meinen Geist!
i) Il Terremoto

Medverkande:

Stenhammarkvartetten: Peter Olofsson och Per Öman, violiner, Tony Bauer, viola, Mats Olofsson, cello.

Recitation: Juvvá Pittja, författare, renskötare och same
Sarah Delshad, skribent och talare (islam)
Marie Ericsson, konstnär och författare (buddhism)
Ashwini Gupta, präst (hinduism)
Annebelle Gyllenspetz, frilansskribent (judendom)
Patrik Lindenfors, forskare och författare (humanisterna)
Are Norrhave, präst och författare (kristendom)

Dramaturg: Magnus Lindman

Direktsändning från Berwaldhallen i Stockholm.

2. Leonard Bernstein: Serenad efter Platos Symposium
a) Phaedrus / Pausanias - b) Aristophanes - c) Erixymathus - d) Agathon - e) Socrates : Alcibiades

Solist: Zino Francescatti (violin), New York Philharmonic. Dirigent: Leonard Bernstein.

Inspelad i USA 1965.

3. Joseph Haydn: Symfoni nr 22 "Filosofen"
Britten Sinfonia. Dirigent: Pierre-Laurent Aimard.

4. Maurice Ravel: Menuett över namnet Haydn.
Jean-Efflam Bavouzet, piano.

5. John Williams: Tema till "Schindler's List"
Solist: Per Öman (violin), Sveriges Radios symfoniorkester. Dirigent: Tobias Ringborg.

Programledare: Eva Maria Hux och Martin Gribbe
Producent: Martin Gribbe
Musikproducent: Jan B. Larsson
Musiktekniker: Staffan Schöier och Simon Vikukel
Sändningstekniker: Peter Flodby

Läs mer om Östersjöfestivalen på Berwaldhallens hemsida.

Musik som spelats i avsnittet

  • 19.02
    Stenhammarkvartetten - Jesu sju ord på korset
    Kompositör: Joseph Haydn
  • 20.34
    Leonard Bernstein - Serenad För Violin, Stråkorkester, Harpa & Slagverk
    Zino Francescatti, Leonard Bernstein, New York Philharmonic
    Leonard Bernstein - A Portrait
    Etikett: Sony Classical
  • 21.06
    Britten-sinfonian, Pierre-Laurent Aimard (dir) - Symfoni nr 22, Ess-dur
    Kompositör: Joseph Haydn
  • 21.22
    Jean-Efflam Bavouzet - Menuett över namnet Haydn
    Kompositör: Maurice Ravel
  • 21.24
    Sveriges radios symfoniorkester, Per Öman (violin), Tobias Ringborg (dirigent) - Tema till Schindler's List
    Kompositör: John Williams