Sanningen bakom ”Kvartett vid tidens ände”

Här finns inget ljud
Få verk är så mytomspunna som Messiaens ”Kvartett vid tidens ände”. Det berättas om pianotangenter som fastnade i kylan och ett uruppförande som sågs av flera tusen krigsfångar – men vad är egentligen sant?

Det är den 15 januari 1941 och minusgrader i det nazistiska interneringslägret Stalag VIII-A nära staden Görlitz i sydöstra Tyskland. Krigsfångar från hela Europa står och huttrar medan de väntar på att musiken ska börja.

Verket de ska få höra är en kvartett skriven av medfången Olivier Messiaen. Vid andra världskrigets start är han 30 år, försteorganist i en kyrka i Paris och ett stort tonsättarlöfte.

I interneringslägret komponerar han ”Kvartett vid tidens ände” för klarinett, violin, piano och cello. Stycket har kommit att bli ett av världens mest mytomspunna vad gäller tillkomst och uppförande. Men hur gick det egentligen till när musiken skrevs? Och vad är sant om det första framförandet?

I programmet hörs bland andra forskaren Rebecca Rishin, klarinettisten Martin Fröst och kardinal Anders Arborelius.

En dokumentär från 2021 av Sofia Nyblom.

Musik som spelats i avsnittet

  • 12.04
    Olivier Messiaen - Quatuor Pour La Fin Du Temps
    Martin Fröst, Janine Jansen, Torleif Thedéen, Lucas Debargue
    Quatour Pour La Fin Du Temps
    Etikett: Sony
  • 12.24
    Olivier Messiaen - Fete Des Belles Eaux
    Jean Laurendeau, Louise Larose
    Messiaen O Fete Des Belles Eaux
    Etikett: Atma Disques