Nyheter från Plånboken

  • Stockholms elbolag får många klagomål från konsumenter som känner sig lurade. Priserna är högre och bindningstiderna längre än bolaget uppgett. Men trots kritik och vite från myndigheterna fortsätter bolaget med sina kritiserade metoder.

  • Tittar man runt på nätet hittar man ganska många som infört köpstopp för sig själva och som bloggar om det. En av dem är Jeanette Sandelin, 55-årig mamma och farmor boendes i Ödeborg i södra Dalsland, som nu går in på sitt femte år med köpstopp.

  • Trenden att dricka vatten på flaska har vuxit ända sedan 1980-talet och idag köper vi svenskar 24 liter vatten per person och år. Hur kommer det sig? Flaskvattnet är ju både dyrt och klimatpåverkande. Reportage av Anna Berg.

  • Esmaeil bokade och betalade hyrbil i Sverige, men när han hämtade den i Spanien fick han betala dubbelt så mycket. Otydliga villkor och avtal leder till att många konsumenter känner sig lurade av biluthyrare. Hur ska man tänka som konsument? Reportage och intervju med Magnus Adell, jurist på Konsument Europa.

  • Det gäller att se upp om man inte vill betala onödigt mycket för de kläder eller prylar man tänkt köpa. Prisvariationerna är stora under året och ofta tjuvhöjer butikerna priserna inför stora readagar. Intervju med Nicklas Storåkers på Pricerunner, som sammanställt stora mängde prisdata och jämfört över tid.

  • Det råder bostadsbrist för unga i 230 av landets 290 kommuner. Bostadsköerna är flera år långa och många kan inte köpa lägenhet. I många städer kan inte ens välutbildade 30-åringar med fast jobb få bolån. Del 1 i Plånbokens reportageserie om den dysfunktionella bostadsmarknaden, om de unga vuxna. Reporter: Erik Jerdén.

  • Många konsumenter har köpt hårborttagningsapparater från bolaget My Flawless, efter att några av Sveriges största influencers hyllat produkterna. Men varorna håller inte vad de lovar och bolaget går inte att få kontakt med när man vill reklamera. Reportage och intervju med Jonas Colliander på Handelshögskolan i Stockholm, som forskat om hur konsumenter uppfattar reklambudskap i sociala medier.

  • Pengar och kärlek är inte alltid så lätt att kombinera. För många är det en självklarhet att ha helt gemensam ekonomi med den man valt att dela livet med. Men det finns de som tycker att det oftast är bättre att separera ekonomin inom äktenskapet. En av dem är dagens gäst Sandra Bourbon.

  • Bröllopen i Sverige blir allt dyrare och det finns många företag som gärna tjänar pengar på parens stora dag. Så hur gör man för att få ett minnesvärt bröllop även om man inte är höginkomsttagare eller har föräldrar som bekostar kalaset? Reportage av Oskar Lodin.

  • Det är inte lätt att välja rätt firma när man ska flytta. Hur ska man förbereda sig som konsument för att vara säker på att man inte betalar för mycket, att ens bohag inte går sönder och att flyttfirman har schyssta villkor för sina anställda? Reportage och intervju med Marlene Malmqvist från Sveriges möbeltransportörers förbund och Ronja Johansson Eld från Hallå konsument.

  • Kundernas klagomål mot bolag i resebranschen blir allt fler. Anmälningarna till ARN ökar stort, inte minst när det gäller flygbolagen. Varför är konsumenterna så missnöjda? Och hur bemöter branschen missnöjet? Intervju med Per J Andersson från resetidningen Vagabond.

  • Att lära sig ett språk, ett instrument eller kanske en ny träningsmetod genom att gå en kurs, det är något som många uppskattar att göra. Men hur ser konsumentskyddet ut när man inte lär sig det som kursen utlovat? Reportage av Erik Jerdén.

  • Många pensionsbolag tar ut höga avgifter om du vill flytta dina pensionspengar från ett bolag till ett annat. Men regeringens lagförslag, som är tänkt att förbättra för konsumenterna, får kritik för att vara tandlöst. Reportage och uppföljande intervju med finansmarknadsminister Per Bolund.

  • Lågkonjunkturen sägs vänta runt hörnet. Hur förbereder man sig bäst för den som konsument och småsparare? Intervju med Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

  • Det ekologiska äpplet som har transporterats tusentals mil eller det konventionellt odlade från fruktodlingen nästgårds? Vad ska man välja om man vill vara en konsument som tänker och handlar hållbart? Reportage av Anna Berg.