Kampen om tågen har börjat

HÄSSLEHOLM. Det är stora pengar på spel när anbudstiden för att köra tågen i Skåne och i Danmark går ut på måndagen. Upphandlingen gäller tiden mellan 2009 och 2015 och kontraktet är värt uppemot 10 miljarder kronor. Det är många som vill vara med och kämpa om kontraktet.

Omkring 20 kilo papper lämnade Mikael Prennler in på Skånetrafikens kontor på andra avenyn i Hässleholm på måndagen. Han är projektledare för det svenska anbudet för Öresundstrafiken AB som ägs av Danska DSB och brittiska First Group.

- Vi satsar främst på två saker i vårt anbud, säger han. Det första handlar om god kvalitet och punktlighet. Det andra om en god personalpolitik.

Men det är inte bara DSB i samarbete med brittiska First Group som vill köra tåg i Skåne och Danmark framtiden. Också det nystartade Örelink lämnar in ett anbud. Det är ett nystartat bolag som ägs av SJ och Hong Kongföretaget MTR. Andra som visat intresse är Arriva, tyska Deutsche Bahn och franska Veiola som tidigare hette Connex.

Bolagen ska presentera hur man ska ha en hög punktlighet och hur man ska samarbeta över sundet om det inte blir samma bolag som vinner upphandlingen i båda länderna.

Vem som får köra tågen avgörs i sommar. Resenären Lina Olofsson vet vad hon vill ha av framtidens tågtrafik.

- Jag vill att de ska hålla tiden och sätta in fler tåg när fler reser, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista