Tåg viktigare än reklam för inflyttare

OSBY. I jakten på nya kommuninvånare marknadsför sig kommunerna på mer eller mindre spektaktulära sätt. I Osby har man till exempel gett bidrag på 25 000 kronor till ungdomar som flyttat ut för att studera men väljer att återvända till hemkommunen. Men den här sortens marknadsföring fungerar dåligt säger Tomas Niedomysl, bostadsforskare vid Uppsala universitet.

I Osby har man genom åren försökt på alla möjliga sätt att få folk att flytta till kommunen. Det har varit 25 000 kronor till återvändare, attraktiva tomter vid vattnet och Bodagar tillsammans med andra kommuner i nordostskåne. 

- Efter bodagarna blir det fler samtal till kommunen av potentiella inflyttare, säger Gert Jönsson, som är näringslivsutvecklare i Osby. Men det är svårt att se den totala effekten.

I andra nordostskånska kommuner upplever man att evenemang som bodagarna fungerar, kanske mest för att de riktar sig till människor som redan bor i regionen - i till exempel Malmö eller Helsingborg - och som kan ha kvar samma jobb.

Att rikta sig till stockholmare eller andra långväga är betydligt svårare.

Men de positiva inflyttningssiffrorna som just Osby visar upp kan hänga ihop med annat än reklamkampanjer.

Sen 2002 stannar Öresundstågen i samhället.  Det är tar kommunen fasta på i sin reklam på hemsidan.

- Tågen är nog den viktigaste delen för oss, säger Gert Jönsson, näringslivsutvecklare i Osby.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista