OSBY/HÄSSLEHOLM

ARN-beslut kompenserar kunder

Swansons Travel i Osby bör ersätta en missnöjd kund för en Barbadosresa som inte blev som väntat, det menar ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Även Hässleholmsföretaget Kakel och Klinker Stenmontören AB borde kompensera ett missnöjd kund enligt ARN.

Det var i januari förra året som en göteborgare med sällskap tillbringade två veckor på Barbados. Paketresan hade de köpt hos Swansons Travel i Osby. Men hotellet var under ombyggnad och resenärerna stördes av tryckluftsborrar dagarna i ända. På hemresan blev de akterseglade i Amsterdam trots det första flyget bara var fem minuter sent. Därför begär resenärerna 10000 kronor i avdrag.

Swansons menar att det mesta av bekymmerna beror på deras samarbetsparter lokalt och på flygbolaget. Men resenären bör genast får 4000 kronor i kompensation menar ARN.

I ett annat ARN-ärende rekommenderar nämnden att Kakel och klinker Stenmontören Ab i Hässleholm inte tar ut med 6587 kronor för ett jobb hos en man i Hästveda. Mannen hade anlitat företaget efter en vattenskada i badrummet och räknade med en faktura på drygt 6000 efter vad han förstått och vad han var överens med företagets om.

Så när räkningen på drygt 25000 dök upp förstod han ingenting. ARN menar att lagen kräver företag måste kontakta kunden om det uppstår behov av tilläggsarbeten. Därför är det inte rimligt att företaget tar betalt för tilläggsarbeten som de inte förankrat hos kunden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".