Malmö

Brio redovisar förlust

Leksaksföretaget Brio redovisar en förlust före skatt på 28,3 miljoner kronor för årets andra kvartal. Förlusten beror på företagets stora satsning på produktutveckling.

Förlusten för årets andra kvartal på 28,3 miljoner kronor kan jämföras med förlusten på 33,3 miljoner kronor för motsvarande period 2007. Omsättningen sjönk till 197,3 miljoner kronor från 202,6 miljoner kronor.

Enligt Brios pressinformatör Jessica Nyström så beror förlusten på den stora satsningen på produktutveckling som företaget körde igång 2005.

Bara i år presenteras ett 70-tal nya produkter, framförallt i höst. Till exempel kommer en ny matstol och en ny barnvagn i september.

- Innan produkterna fått fäste på marknaden så kan man inte räkna med att pengarna kommer in, säger Jessica Nyström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista