Skåne

Tåg i tid - kan vara försenade

Skånetrafikens statistik över försenade tåg kan vara felaktig. Det eftersom statistiken inte talar om ifall tågen verkligen kommit ända fram till plattformen.

Skånetrafiken får sin statistik från banverket. Men den ger bara svar på huruvida tåget har passerat den sista signalen utmed spåret eller inte. Alltså talar den inte om ifall tåget har kommit fram till plattformen.

Många tåg som enligt banverket är i tid till Malmö central kan alltså i själva verket vara försenade. Tågen passerar nämligen en mätpunkt som anger vilken tid det ankommer till stationen. På bangården i Malmö ligger den närmsta mätpunkten över 250 meter från plattformen. Ett dubbelkopplat Öresundståg är 160 meter långt och kan med andra ord vara en bra bit från plattformen när det enligt banverket är framme.

 Det här får konsekvensen att tåg kan stå stilla vid en stoppsignal efter det att tåget passerat den sista mätpunkten utan att vara framme vid plattformen. Enligt statistiken är tåget då inte försenat men passagerarna har ändå inte kommit fram.

När det händer gäller det att de som åker med tåget hör av sig till Skånetrafiken. Annars upptäcks inte att tåget är försenat.

– Vi kollar också kundens upplevelse. Det kan vara så att vi får information från banverket att tåget var i tid. Men har vi samtidigt många ärenden från kunder där alla säger att tåget var försenat så går vi på kundens upplevelse, säger Karin Borgman, chef för Skånetrafikens kundtjänst.

Skånetrafikens resegaranti gäller för de tåg som är minst 20 minuter försenade.