Stjärtpartiet från det havererade kustbevakningsplanet i Falsterbokanalen bärgades den 29 oktober 2006. Arkivbild: Drago Prvulovic/Scanpix
Falsterbo

Sprickor orsak till flygkrasch

Utmattning i metallen vid ett fäste till en vinge vållade flygolyckan i oktober 2006 då ett av Kustbevakningens plan störtade i Falsterbokanalen och fyra personer omkom. Det har haverikommissionen kommit fram till efter ett omfattande utredningsarbete.

– Under flygningen brast vingen utan förvarning, orsakad av en 84 centimeter lång spricka, säger Henrik Elinder från Haverikommissionen.

Sprickan i planet hade utvecklats under lång tid och var inte synlig från utsidan. Den berodde enligt rapporten inte heller på överbelastning. För att hitta sprickan krävdes både speciell kompetens och utrustning.

Och sprickor är inte ovanliga i flygplan, säger haverikommissionens Henrik Elinder.

Det viktiga är att man har kontroll på dem, att det finns ett fungerande system för underhåll.

– När man säljer ett plan ska det ingå ett underhållssystem som innehåller vilket underhåll som krävs, säger Henrik Elinder

När olyckan inträffade över Falsterbokanalen 2006 fanns inget krav på sprickundersökning förrän efter 20 000 flygtimmar, en mycket lång tid, enligt Henrik Elinder.

Nu har den spanska tillverkaren Casa skärpt kraven och man inspekterar i stället planen varje gång man flugit i 600 timmar med dem. I sin omfattande utredning där bland annat så gott som alla piloter som flugit plantypen intervjuats har haverikommissionen också kommit fram till att tillverkaren är ansvarig på ett annat sätt, vingarnas infästning i flygplanskroppen var olämplig. Det var just i en täckplåt där som sprickan uppstod.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".