Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Knapp tid för konsumentvägledning

OSBY. Kommuninvånarna i Osby ska få en konsumentvägledare.
Tillsammans med åtta kommuner i Kronoberg ska Osbyborna få konsumentvägledning på telefon.
Men rådgivningen kommer att bli knapp, varje samtal får bara ta fem minuter.

I Kronobergs län finns det i dag fyra kommuner som liksom Osby saknar konsumentrådgivning.
Förslaget från Kommunförbundet i Kronoberg innebär att invånarna i dessa kommuner ska få ringa och få råd av konsumentvägledarna i Alvesta, Uppvidinge. Ljungby och Tingsryd.
Det blir frågan om en enklare rådgivning. Två timmar om dagen ska det finnas två konsumentvägledare åt gången redo att svara på frågor, men samtalen får inte ta mer än fem minuter.

Knapp tid
Den knappa tiden för vägledning påverkar naturligtvis kvalitén på konsumentrådgivningen.
Det säger Karin Ohrgren, konsumentvägledare i Alvesta och en av de som ska sitta och svara på frågor från invånare i nio kommuner.
Hon är orolig för vad samarbetet innebär för de som har komplicerade frågor:
- Det kanske blir så illa att de måste anlita juridisk hjälp och det blir ju dyrt, säger Karin Ohrgren.

Beslut i april
Politikerna i Osby ska före april månads utgång fatta beslut om Osby ska gå med i konsumentrådgivarsamarbetet med de åtta kommunerna i Kronobergs län.
Och om alla nio kommuner går med i samarbetet kostar det Osby 20 000 kr om året.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".