Kristianstad/facebook

Granskningsnämndens fällning skapar hittepå i radion

Radio Kristianstad har blivit fällda av Granskningsnämnden. Anledningen är att vi nämnde Facebook på fel sätt. Vi uppmanade folk till att bli ett fan av Förmiddag på Facebook. Detta var, enligt granskningsnämnden, otillbörligt gynnande. Detta försätter public service i en löjlig situation menar journalisten Anders Mildner.

Det var i samband med en kampanj för att uppnå 1000 fans, eller gillare, på Förmiddags fansida på Facebook, som en privatperson anmälde P4 Kristianstad.

 – Sveriges Radio måste förhålla sig till sändningstillståndet och våra programregler. En viktig del av detta är att vi är opartiska och att vi inte gynnar kommersiella intressen. Och Facebook är ett kommersiellt intresse, ett vinstdrivande företag, säger hon.

 Och detta skapar något av ett dilemma för oss P4 Kristianstad.

 – Facebook är ett kommunikationsmedel som används både av oss och av många av våra lyssnare. Det är en ny plattform vi vill finnas på, säger Jenny Sandgren som förklarar att P4 Kristianstad fälls, inte för att radion nämner Facebook, utan för att vi gjort det på fel sätt.

 – Vi sa Facebook alltför ofta, och uppmanade folk för ofta att gå in där. Men det är inget problem att nämna att vi finns på Facebook. Som vi tolkar beslutet än så länge får vi fortsätta ha aktiviteter på facebook, berätta att vi finns där, men inte uppmana folk till att gå in där. Och det kan ju tyckas vara en hårfin skillnad, förklarar hon.

 Anders Mildner, journalist med inriktning mot sociala medier, säger att det blir lite "hittepå" över det hela.

 – Man får säga lite grann att man har en verksamhet på Facebook. Det är klart man kommer runt det här genom att lära sig att välja orden. Jag tycker att detta försätter public service i en lite löjlig situation, säger Anders Mildner.

 Han menar att vi måste se över det regelverk som skapar denna typen av dilemman.

 – Facebook har mellan 3,5 och fyra miljoner svenska användare, då är det ju där public service har större delen av sin publik. Ska man finnas där publiken finns, måste man naturligtvis finnas där, säger.