Linda Nilsson fick någon annans inkassobrev. De hade samma namn och företaget tog fel person. Foto: Linnéa Mattisson/Sveriges Radio
Nordöstskåne

Fel person hamnade hos fogden efter namnslarv

1:34 min

Linda Nilsson från nordöstra Skåne höll på att hamna hos Kronofogden för produkter som hon aldrig hade köpt. Ett företag hade fört ihop hennes personnummer med någon annan med samma namn.

– Kommer hem från jobbet och på hallmattan ligger det ett brev, en kreditupplysning. Jag har inte begärt att få handla på kredit och tyckte det här var jättemärkligt, säger Linda Nilsson. 

Vi har sökt företaget som sålde hälsokostprodukterna utan att nå någon som kan kommentera händelsen. Linda Nilsson ringde Svea Inkasso, som stod bakom kreditupplysningen, och av dem fick hon besked om att hon hade obetalda skulder, och att de nu låg hos Kronofogden. 

Efter att ha luskat lite tillsammans med Svea Inkasso kom hon fram till att räkningarna gällde ett hälsokostpreparat som säljs på Internet och som hon aldrig hade köpt. 

Istället verkade det som om skulden tillhörde en annan med samma namn, och att någon hade fört in Linda Nilssons personnummer i inkassoföretagets uppgifter. 

Mats Ihd är bolagsjurist på Svea Inkasso, och han säger att ansvaret ligger på företaget som sålt hälsokostpreparatet. Men han säger att när man upptäcker fel så ser man till att alla uppgifter stryks, både från Kronofogdens register och från kreditupplysningen. 

Linda Nilsson känner sig dock fortfarande orolig, och tänker själv se till att hennes uppgifter inte finns kvar hos kronofogden. 

Vi har sökt företaget som sålde hälsokostprodukterna utan att nå någon som kan kommentera händelsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista