Arkivbild. Foto: Per Engström/SR

Skånetrafiken kompenserar för inställda tåg

Skånetrafiken: ”Vi kommer att kompensera”
1:24 min

De resenärer som drabbades hårt när Skånetrafiken ställde in en mängd tågavgångar runt jul kommer att få ersättning. Detta enligt Karin Borgman Remse, kundservicechef på Skånetrafiken.

- Vi har tagit ett beslut att trots att det inte står i våra allmänna resevillkor att vi inte är skyldiga att ge någon ersättning, så kommer vi att kompensera de kunder som drabbades av den här söndagstrafiken, säger hon.

Det var mellan den 23 december och den 7 januari som Skånetrafiken i samråd med Trafikverket på grund av snön beslutade att ställa in runt 100 avgångar dagligen. Det innebar att tågen gick enligt söndagstidtabellen även på vardagarna. Det här drabbade naturligtvis en del resenärer - P4 Malmöhus berättade bland annat om en kvinna i Höör som fått lägga flera tusen kronor på taxi hem från Lund, eftersom nattåget hem från jobbet i Köpenhamn bara stannade i Lund.

Ett 100-tal drabbade resenärer har efter det kontaktat Skånetrafiken och kommer nu alltså att ersättas för den period av månadskortet, då tågtrafiken var reducerad. Ersättningen betalas ut som ett presentkort som kan användas till nya månadskort, och hur mycket det kommer att kosta vet man ännu inte. Karin Borgman Remse säger att det känns viktigt att kompensera de här resenärerna, trots att restidsgarnatin egentligen inte gäller för inställda tåg.

- Ja, det gör det. Eftersom vi tog ett ganska hastigt beslut, så bedömer vi att det fanns kunder som inte hade möjlighet att ställa om och planera om sina resor, säger hon.

Petra Haupt
petra.haupt@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".