Östra Göinge vill bli Skånes gröna hjärta. FOTO: Hasse Holmberg/Scanpix
Östra Göinge

Vill skapa positiv bild med grönt hjärta

"Ett varumärke tar många år att bygga upp."
1:09 min

Östra Göinge har tröttnat på att ha Skånes mest missnöjda invånare och på att uppfattas som tråkig. Därför drog man för ett år sedan igång projektet Göingeoffensiven. Syftet är att ge Östra Göinges varumärke en ansiktslyftning.

Nu är man snart färdiga med projektet, och arbetet kan börja med att göra verklighet av Östra Göinges nya slogan: Östra Göinge - Skånes gröna hjärta.

– Vi är inte Skånes gröna hjärta idag, säger projektledaren Anna Hägelmark, och tillägger att man måste vara medveten om att det tar många år att bygga upp ett varumärke.

– Men vi vill vara Skånes gröna hjärta

Anna Hägelmark är projektledare.

Målsättningen med projektet är att bryta den negativa utvecklingstrenden i kommunen med minskad befolkning, tuffa näringslivsvilkor och dålig självkänsla hos kommuninvånarna.

Det har kostat runt 2,5 miljoner och sponsrats till hälften av kommunen och till hälften med hjälp av EU bidrag.

Anna Hägelmark har lagt örat mot asfalten och gjort djupintervjuer med representanter för närings- och föreningsliv, och med dem som bor i kommunen.

Målet är att den nya varumärkesprofilen ska ha en djup förankring hos Östra Göinge-borna.

Men har den det?

Mats Eriksson driver Gästgiveriet i Broby, och om man ber honom beskriva hemkommunen med tre ord svarar han naturskönt, trivsamt och fin miljö. Och Östra Göinge som Skånes gröna hjärta låter bra för honom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".