Montör på elbolag kopplar ihop elledningar så att kunderna får ström. Foto Mats Samuelsson/Scanpix.
Skåne

Elbolag granskas efter långvarigt elavbrott

Ingen ska vara utan ström mer än ett dygn
1:34 min

Strömavbrottet som drabbade omkring 35 000 hushåll i södra Sverige i början av veckan när ett oväder drog in där ska granskas av Energimarknadsinspektionen.

– Det handlar om att säkerställa att företagen systematiskt ska arbeta med att förebygga långvariga avbrott, säger Rémy Kolessar som är avdelningschef på myndigheten.

Det var när kraftiga vindar på över 30 meter i sekunden drog över delar av södra Sverige i början av veckan som tiotusentals människor blev utan ström, bland andra lantbrukaren Anna-Karin Svensson i Attanäs i Blekinge.

– Vi får ju inte upp något vatten ur brunnen när vi inte har någon ström. Vi har en annan brunn som man kan hinka upp vatten ifrån, men det är inte så smidigt, det kräver lite extra arbete, sa hon då.

Och för första gången ska nu Energimarknadsinspektionen pröva den lag som började gälla 1 januari i år och som innebär att ingen ska vara utan ström mer än ett dygn.

Frågan är alltså om Eon och andra elbolag som verkar i södra Sverige har gjort vad de har kunnat för att förhindra strömavbrottet. Utifrån den dokumentation som elbolagen måste skicka in till myndigheten nu ska Energimarknadsinspektionen granska orsaken till strömavbrottet och företagens agerande.

– Det handlar kanske om att man har haft felaktiga prioriteringar eller att man inte har följt de åtgärdsplaner som företagen har haft för att förebygga de långvariga avbrotten, säger Rémy Kolessar.

Om ni kommer fram till att ett företag inte har levt upp till det de borde, vad händer då?

– Då har vi möjlighet att förelägga företagen att vidta åtgärder och fixa problemet helt enkelt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".