Samres ökar enligt egen undersökning

SKÅNE. Resorna med färdtjänst i Skåne ökade under mars månad i år. Det visar en mätning som beställningscentralen Samres gjort.

I en undersökning som gjordes av Samres själva under första kvartalet i år, visade det sig att beställningarna på färdtjänst ökat rejält under mars. Samres i Skåne tog emot nästan 150.000 beställningar den månaden.

Beställningscentralen Samres sköter färdtjänsten i 22 av Skånes kommuner. Några kommuner har hoppat av samordningen, eftersom de inte varit nöjda med Samres tjänster - bland annat har beställarna klagat på långa telefonköer, att beställda bilar inte kommit och att kunderna fått åka långa omvägar.

Undersökningen grundas dels på statistik från beställningssystemet, men också på intervjuer med 200 resenärer varje månad. I undersökningen har man bland annat tittat på hur snabbt den som ringer får svar i telefonen, resenärerna har fått svara på hur de tycker att de blir bemötta när de ringer, om bilen de beställt kommer i tid, och hur man blir bemött av föraren.

Undersökningen visar på förbättring
De flesta resenärer som svarat på frågorna tycker att de blir väl bemötta när de ringer beställningscentralen. De flesta tycker också att bilen de beställt kommer i tid, och att de blir positivt bemötta av föraren.

I ett pressmeddelande om undersökningen konstaterar Samres platschef, Martin Andersson, att ökningen av färdtjänstbeställningarna är det bästa betyg de kan få. Andersson anser att ökningen tyder på att verksamheten nu fungerar bra och att de börjar återvinna förtroendet för verksamheten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".