Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Allt tyder på att bommarna fungerade

KRISTIANSTAD. Banverkets utredning av järnvägskorsningen i Nosaby har hitills inte visat på något annat än att bommar och signaler fungerade vid olyckstillfället. 

Såväl Banverket som Statens haverikommission utreder var för sig vad som orsakade tågolyckan igårmorse. Även Vägverket har satt igång en utredning.

Vägverket Region Skåne har under flera år arbetat med att få bort tung trafik från vägen som går över korsningen, bland annat har de satt upp tätortsportar och förbättrat för gång- och cykeltrafiken för att få den tunga trafiken att istället välja att köra runt Kristianstad.

Men som Lars Örnfelt, ställföreträdande vägdirektör på Vägverket Region Skåne, konstaterar så har det inte hjälp i det här fallet.

Järnvägskorsningen i Nosaby finns dock inte med i Region Skånes ombyggnadsplan för perioden 2004-2015, Korsningen var inte tillräckligt farlig för att platsa i prioriteringen som görs utifrån trafiktäthet, miljöbedömningar, framkomlighet och trafiksäkerhet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".