Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/Scanpix
Skåne

Sju veckor - för tidigt att be om notan

Regionråd: ”För tidigt att säga”
1:40 min

I början av december tar Veolia över trafiken med Öresundstågen på den svenska sidan. Men fortfarande vet ingen hur stor notan för övertaget blir. "För tidigt" säger regionrådet Mats Persson (FP).

Efter skandalen med det förlusttyngda DSB First, fick det dansk-skotska konsortiet lämna ifrån sig uppdraget att köra Öresundstågen på den svenska sidan. Från nästa tidtabellsskifte den 12 december är det Veolia som tar över personal, tåg och trafik från DSB First.

Men vilken prislapp kommer Veolia att sätta på trafiken? Trots att det bara knappt sju veckor till övergången, så vet inte huvudmannen Region Skåne vad det kommer att kosta.

– Vi har en väldigt bra dialog med Veolia och vi arbetar för att övergången ska bli så smidig som möjligt, säger regionrådet Mats Persson (FP).

Efter att DSB First-skandalen briserat i början av året, ansåg de flesta bedömare att konsortiet vunnit anbudet på glädjekalkyler. Förlusterna på Öresundstrafiken, ca 400 miljoner svenska kronor, gav syn för sägen för antagandet.

Mats Persson tror dock inte att Veolias kostnader och därmed utgifterna för skattebetalarna därmed kommer att behöva öka:

– Min bild är att det går att bedriva den här trafiken till en rimlig kostnad och det är det som är vår utgångspunkt i de diskussioner vi har med Veolia. Vårt besked är mycket tydligt: resenärerna kommer inte att få högre priser än de som nu är presenterade.

Persson tror att förhandlingarna med Veolia blir klara under "den kommande månaden".  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".