Tre journalister på Expressen fälls för vapenbrott

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson om dagens dom
3:19 min

Tidningen Expressen fälls för att ha köpt vapen. Köpet gjordes för att visa hur lätt det är att få tag på illegala vapen i Malmö.

Köpet gjordes för att pröva hur lätt det var att få tag i vapen i Malmö. Efter affären lämnades den inhandlade halvautomatiska pistolen till polisen.

– Journalister som granskar illegal vapenhandel, och som lämnar in en insmugglad pistol till polisen, fälls av Malmö tingsrätt — samtidigt som det finns åtta ouppklarade skottlossningsmord i just Malmö. Det är nog fler än jag som tycker att detta framstår som en smula märkligt, säger Thomas Mattsson.

Reportern Diamant Salihu, som gjorde köpet, blev åtalad för vapenbrott. Chefredaktören Thomas Mattsson och nyhetschefen Andreas Johansson, som stod bakom upplägget, åtalades för anstiftan.

De döms till villkorlig dom och dagsböter.

Jonas Nordling, ordförande för Svenska Journalistförbundet, anser att den fällande domen är orimlig.

– Det här är ett åtal som aldrig borde ha väckts, det är minst sagt olyckligt.

Tidningens vapenköp gjordes den 24 oktober 2010, då en misstänkt serieskytt härjade i Malmö och polisens uttalande om att "staden flödar över av vapen".

Expressen fick idén att kontrollera hur pass lätt det egentligen var att få tag i ett vapen. Uppdraget gick till reportern Diamant Salihu, som efter fem timmar lyckades komma över en 7,65 millimeters pistol av märket Crvena Zastava.

Vapenköpet slogs upp stort i tidningen, men det inköpta vapnet lämnades till polisen.

"Det här är undersökande journalistik som är samhällsviktig", sade Thomas Mattsson i en kommentar när åtalet väcktes i november förra året.

TT

Fakta: Brott eller journalistik?

  • Den 24 oktober 2010 köpte Expressen ett illegalt vapen, en pistol i Malmö.
  • Syftet var journalistiskt: Att undersöka hur lätt det var att få tag i vapen.
  • Efter drygt ett års utredning väcktes åtal mot reportern för vapenbrott, medan två chefer åtalades för anstiftan.
  • Rättegången hölls i Malmö tingsrätt den 17—18 april 2012.

(TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".