Dagen efter den våldsamma masskrocken på Tranarpsbron. Upprensningsarbetet pågår för fullt, men mycket arbete återstår innan E4 kan kan öppnas igen. Foto: Björn Lindgren/Scanpix
nordvästra skåne

Pressade scheman för yrkesförare

"Jag kan inte sticka under stol med att en stor del av yrkestrafiken i dag kör för fort." Det säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetsansvarig vid branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.

– Jag tror att många känner sig tvungna att hålla en hög hastighet. Det är lågkonjunktur och tuffa tider. Man vill hålla tiden. Här har också transportköparna ett ansvar, säger han till TT.

Magnusson anser att både köpare och åkerier bör följa upp hur hastighetsgränserna följs. Han tycker också att systemet med "just in time", där företag har sina lager rullande på vägarna kan ifrågasättas, liksom system med "slot-tider" precis som på flygplatser.

– Skogsbilarna har i dag slot-tider då de får komma in till verken och hinner de inte dit på sin tid så får de ställa sig sist i kön igen. Du förstår ju vilket stressmoment det här blir för föraren.

Men Patrick Magnusson tycker inte att yrkeschaufförer är sämre än andra på att anpassa hastigheten efter väglaget, men säger samtidigt att både bil- och lastbilsförare borde bli bättre på att anpassa farten.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista