Ängelholm

Närhet till naturen är inget unikt

3:15 min

Ängelholms kommun har precis lanserat en ny reklamfilm för sin kommun. Kommunen vill genom sin reklamfilm visa att Ängelholm är en ungdomsstad, en idrottsstad, en kunskapsstad och en hälsostad. Johan Anselmsson, docent i marknadsföring har tittat på filmen och menar att den är gjord efter skolboken men ställer sig frågan: Får den hjärtat att klappa?

Ismar Zwirkic och hans kollegor på kommunikationsavdelningen i Ängelholm fick i uppdrag av kommunledningen att göra en tre minuter lång reklamfilm om Ängelholm.

- Syftet är att locka hit invånare, företag och turister, berättar han.

Johan Anselmsson som är docent i marknadsföring har tittat på filmen och menar att den följer checklistan för vad en sådan reklamfilm bör innehålla. Men på frågan om han, om han ändå skulle flytta någonstans, skulle kunna tänka sig att flytta till Ängelholm efter att ha sett filmen svarar att det inte är självklart.

- Det beror på vad de andra kommunerna runtomkring erbjuder och även om filmen från Ängelholm är enligt skolboken så är frågan om den får mitt hjärta att klappa.

Det är inte bara Ängelholms kommun som har den här typen av reklamfilm utan det finns också i flera andra skånska kommuner.

Hallå Skåne

Malin nilsson och Lars Angantyr, Hallå Skåne. Foto: Johanna Darnéus/Sveriges Radio

#link=333415#

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista