Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Lund

Hesa lärare gör det svårare för elever att förstå

Publicerat lördag 30 mars 2013 kl 09.48
Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Om lärarna är hesa blir det svårare för eleverna att ta till sig vad de säger. Forskare i Lund vill att lärare ska få mer utbildning i att hantera sin röst för att förebygga problem. Det ger en tydlig effekt och kostar inte så mycket, menar forskarna.

80 åttaringar fick lyssna på röstmeddelanden med instruktioner, ena gruppen fick instruktioner med en normal röst, andra gruppen med en hes röst.

Redan vid de enklare uppgifterna var barnen som hörde den hesa rösten mer tveksamma till vad de förväntades göra och när uppgifterna blev svårare gjorde barnen i gruppen med den hesa rösten mer fel.

Forskarna ska nu gå vidare och studera röstens betydelse i riktiga undervisningssituationer och titta närmare på lärarnas möjligheter att få hjälp att vårda sin röst. Heshet är ett känt problem bland lärare. Oväsen i många klassrum gör att lärarna lätt hamnar i en ond cirkel när det tvingas höja rösten och därmed bidrar till en ännu bullrigare ljudmiljö.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".