Sydkraft brister i lokalkännedom

SKÅNE. De privata elabonnenterna i Skåne hamnar inte i Malmö när de ringer till Sydkrafts kundtjänst.
Samtalen besvaras i stället på helt andra platser runt om i landet.

– Men det är viktigt med lokalkännedom, speciellt i ett sådant här extremt läge, medger Bengt Andersson som är chef för Sydkrafts kundsupport. 

Sedan i höstas jobbar kundtjänsten i Malmö enbart med företagskunder. De tusentals skåningar som ringt Sydkraft under de senaste veckorna har sannolikt hamnat hos någon telefonist i Kalmar eller Norrköping - eller hos ett callcenter i Ronneby som anlitas när den egna kundservicen inte räcker till.
– Problemet är ju att vi inte vet vilket område som kommer att drabbas och vi kan inte ha folk på alla ställen, säger Bengt Andersson. Men nu kommer vi att anställa fler till den egna kundservicen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".