Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Hässleholm

Oväntat besök av strandsatta resenärer

Publicerat måndag 12 augusti 2013 kl 08.55
1 av 3
Peter Weihager konstaterar att det nog inte var helt lätt och riskfritt att ta sig över rälsen där X2000 passerar. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio
2 av 3
På sitt altanräcke dukade Peter Weihager upp kaffe, mackor och serverade till och med öl till en törstig resenär. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio
3 av 3
Här på ängen kom passagerarna gående mot Peter Weihagers hus. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio

En måndagskväll för ett par veckor sedan fick Peter Weihager i Hässleholm oväntat besök. Ett fyrtiotal strandsatta tågpassagerare tog sin tillflykt till Peters hus, på andra sidan rälsen. De kände sig övergivna av tågpersonalen och var trötta, hungriga och törstiga, så det var bara för Peter Weihager att börja bre mackor och sätta på kaffe, men Peter är van.

Veolias tåg fick stopp på grund av ett elfel och blev stående i sommarsolen i flera timmar 50 meter från Peters hus .

Till slut blev desperationen  och värmen inne i tåget så stor att ett fyrtiotal passagerare från olika länder och i olika åldrar korsade rälsen och tog sig ner från banvallen. Några av dem var rörelsehindrade, som fick hjälpas ut av Räddningstjänsten.

–Det var inte elstoppet som var problemet utan bristen på information. Någon ur tågpersonalen eller räddningstjänsten kunde ha visat folk in till stan eller åtminstone gett dem vatten, men de stod mest och snackade med varandra.

Efter att passagerarna tagit sig ner från rälsen kom de ut på en äng med högt gräs och ganska snart hittade de fram till Peter Weihager i hans solstol. Men insatsen för att hjälpa de nödställda passagerarna skedde helt på Peters initiativ.

–Räddningstjänsten sa att de inte behövde vår hjälp, men folk kom ju och bad oss om hjälp.

Peter Weihager  och hans familj satte på kaffe och började bre mackor till resenärerna varav flera var utländska turister som inte ens visste i vilken stad de hade hamnat. De ville ha vatten, gå på toaletten, ladda sina telefoner eller ringa till väntande anhöriga.

–Vi sparar våra petflaskor så att vi kan fylla dem med vatten om ett tåg skulle bli strandsatt här igen. Händer det inte oftare än vartannat år får man väl ställa upp, men det är tråkigt att det ska behövas.

Veolias enhetschef för trafik Joakim Croner säger att det kan ha varit svårt att nå ut med information till passagerarna.

–Högtalarsystemet stängs av när man slår av strömmen, men jag förutsätter att personalen gick ut och informerade passagerarna personligen.

De två tågvärdar som var i tjänst hade ansvar för sex vagnar, och Joakim Croner säger att han inte kan utesluta att man brustit i informationen av passagerarna och att man nu utreder händelsen. En annan sak man tittar närmare är tillgången på vatten.

–Det fanns inte mycket vatten på tåget och vi funderar på att i framtiden ta med extra vatten ombord under sommarmånaderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".