1 av 5
Flygplatsens VD Jonas Haak täcker av skylten med det nya namnet och logotyopen. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio
2 av 5
Flyglinjen Kristianstads VD Philip Löfgren känner stor tilltro till regionens växtkraft. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio
3 av 5
Flygningarna sker i samarbete med det brittiska flygbolaget BMI Regional. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio
4 av 5
Det nya jetplanet förväntas bli snabbare och bekvämare än det tidigare propellerplanet. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio
5 av 5
Flygledartornet på Kristianstad Österlen Airport. Foto: Kristoffer Lieng/Sveriges radio
Kristianstad Österlen Airport

Vingarna bär den här gången

"Vi inkluderar Österlen för att bli hela områdets flygplats"
3:22 min

Idag återinvigdes flygplatsen utanför Kristianstad. Det har varit en tuff tid efter att Skyways som skötte den reguljära trafiken till stockholm, gick i konkurs förra året. Med nya namnet Kristianstad Österlen Airport och ett nytt jetplan tror flygplatsens vd Jonas Haak att framtiden är säkrad.

–Vår produkt är outstanding jämfört med det propellerplan vi hade tidigare. Framförallt handlar det om snabbhet och bekvämlighet.

Med det nya jetplanet kortas resan upp till Stockholm kortas med 20 minuter och Jonas Haak tror att flygplatsen därför kommer att bli det naturliga valet för Österlenturister, som ska bland annat ska lockas ner med så kallade "Äppelflyg". Affärsresenärerna ser Jonas Haak som "bulken" av passagerarna och han hoppas att de återvänder till flygplatsen.

När flygplatsen i Kristianstad låg på topp gjordes 250 000 flygresor årligen, men förra året gjordes bara 25 000 härifrån. Därför finns det stort utrymme för en ökning, tror Flyglinjens VD Philip Löfgren, mycket tack vare det nya jetplanet förstås.

–Vi känner stor tilltro för regionen och ser att det finns potential för tillväxt.

Flyglinjen Kristianstad som sköter den reguljära trafiken till stockholm har startat ett samarbete med det brittiska flygbolaget BMI regional som är de som levererar flygningarna, inklusive piloter, men ombordpersonalen bor alla i närområdet, så att de under sina jourtider ska kunna vara på plats inom en timme.

Efter att ha svävat två varv över Kristianstad landar vi med en kraftig duns på den återinvigda Kristianstad Österlen airport.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".