Tommy Lindén. Foto: Joachim Sundell/Sveriges Radio
Skåne

Stulen diesel stannar i landet

"Chaufförerna gör det för att de får så dåligt betalt"
1:40 min

Miljontals liter diesel stjäls varje år, och Skåne är hårdast drabbat. Men var tar allt vägen? Både Skånepolisen och Sveriges åkeriföretag säger nu samma sak. Den stulna dieseln  används av samma grupper som den stjäls från - åkerier, lantbruk och privatpersoner.

– Dieseln exporteras inte. Sannolikt konsumeras den i landet och säljs vidare till mindre nogräknade personer och företag, säger Tommy Lindén, på Skånepolisens taktiska ledning i Malmö.

De hundratusentals liter diesel som stjäls varje år i Skåne gör ingen lång resa. Den används för eget bruk, eller säljs vidare till åkerier, lantbruk och maskinentreprenader.

Huvuddelen av den stulna går enligt polisen till åkeribranschen. Dels köper svenska åkerier billig diesel för att hålla nere kostnader, att den är stulen behöver inte vara uttalat, men när dieseln erbjuds för priser mellan 8- 10 kronor litern är det självklart att den är stulen, menar Tommy Lindén.

– De som har specialiserat sig i det här är åkerier med låga löner. Man dumpar priserna för att konkurrera och måste sen stjäla diesel för att överhuvudtaget kunna köra i Sverige, säger Tommy Lindén.

Sjunkande löner inom transportnäringen har alltså tvingat fram en svart marknad, där enskilda chaufförer, ibland hela åkerier, själva stjäl eller köper stulen diesel för att kunna hållas sig flytande. I branschens hårda konkurrens accepterar flera transportköpare bud där lönenivån omöjligt kan täcka bränslekostnaden.

Skånepolisen får här medhåll av Per Arne Nilsson, före detta kriminalkommissarie specialiserad i dieselstölder, idag säkerhetsspecialist på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag:

- Chaufförerna gör det här för att de har så dåligt betalt. Man kan betala ut löner på 6000 kronor i månaden, inklusive bränslekostnad. Då får de skaffa egen ersättning, och det gör de genom att stjäla diesel, säger Per-Arne Nilsson.

När Uppdrag Granskning synade åkeribranschen i mars i år framträdde en bild av en bransch i kris. Import av billig arbetskraft från Östeuropa har lett till dumpade löner och i flera fall orimligt låga bränslekostnader hos de anlitade lågprisåkerierna. Enligt polisen har utländska lastbilar med dolda pumpar och dieseltankar börjat dyka upp på svenska vägar, och i svenska domstolar, under samma period.

- Vi har sett ett stort antal typfall där man hittar pumpar dolda under trailern. Att det är såhär det går till är ingenting jag tror eller spekulerar i: Jag har arbetat med de här frågorna sen 2005, jag vet att det är såhär dieseln försvinner, säger Per-Arne Nilsson

Enligt polisen och studier som gjorts vid Handelshögskolan är det enda sättet att komma åt problemet självsanering och höjd säkerhet i åkerinäringen. Men enligt Per-Arne Nilsson är intresset för säkerhetsåtgärder lågt i branschen.

- Glöm det. Ingen vill satsa och ingen vill betala. Du kan ju fråga de som säljer diesellarm om hur det går för dem. De håller på att gå i konkurs, ingen vill köpa. Det finns jättebra hjälpmedel om man vill undvika stölder, men man är inte beredd att ta den kostnaden. Man måste kolla på egenansvaret här, man gör ingenting för att lösa problemet och ropar på polisen när man själv blir bestulen, säger Per-Arne Nilsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".