1 av 2
Antalet dieselstölder närmar sig rekordnivåer under 2013. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix.
2 av 2
Kommissarie Håkan Carlsson ska leda arbetet mot de ökande stölderna från transportnäringen. Foto: Polisen.
Sverige

Nationell satsning mot dieselstölder

1:42 min

Diesel- och godsstölder har varit ett stort problem i Sverige de senaste åren. Nu inleder polisen en rikstäckande satsning för att komma åt problemet med de ökande stölderna från transportnäringen.

Efter flera år av ökande diesel- och godsstölder upprättar polisen en nationell sakkunnighetsmyndighet, specialiserad på transportstölder, för att få bukt med problemet. Kommissarie Håkan Carlsson på polisen i Västra Götaland kommer från och med i höst leda en fem man stark specialistgrupp för att komma åt en brottstyp med få fällande domar.

– För det första har vi en brottsförebyggande del där vi vill få branschen att skydda sig bättre. För det andra ska vi kartlägga var, när och hur stölderna sker, och till sist ska vi göra operativa insatser mot tjuvarna, säger Håkan Carlsson.

Tyngdpunkten på polisens nya nationella satsning är kartläggning och samarbete med den av diesel och godsstölder hårt drabbade åkeribranschen. Säkerheten har på senare år blivit lidande hos svenska åkerier, till följd av hårdare konkurrens och dumpade löner.

– Transportbranschen är synnerligen prispressad idag. Man vill transportera till så låg kostnad som möjligt, och då finns det inte utrymme att betala 135 kronor för att stå parkerad på en säkerhetsplats över natten, säger Håkan Carlsson.

Som P4 Kristianstad berättat i den senaste veckans granskning av dieselstölderna skapar de låga vinstmarginalerna i åkerinäringen en ond cirkel: Transportköparna vill inte betala för säkerheten, vilket gör att godsstölderna ökar. Samtidigt har lönerna dumpats, vilket inneburit att allt fler lastbilschaufförer stjäl diesel för att få ut en vettig lön, det menar experter hos polismyndigeheten och branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Den låga säkerheten och få fällande domar lockar även till sig organiserad brottslighet:

-- Vi har haft avhoppare från stora kriminella organisationer som berättat hur man försörjer sig på detta. Transportstölder är grundplåten, som sedan kan användas för att finansiera annan brottslighet, säger Håkan Carlsson.

Men nu ska man alltså få stopp på stöldvågen. Samtidigt som polisen startar en nationell specialistgrupp, upprättar man ett nationellt transportsäkerhetsråd tillsammans med åklagarmyndigheten, tull, fackföreningar och branschorganisationer.

– Det är efter en EU-resolution där man beslutat att det här är ett internationellt problem där man behöver göra gemensamma satsningar för att motverka transportstölderna.

Ett stort problem med brottstypen är att bevisa seriebrottsligheten, enligt polisen. En dieseltjuv som grips med 1000 liter kommer inte upp i värdena för grov stöld, och kommer släppas samma dag. Straffsatserna är låga för en enstaka stölder, och eftersom ytterst få dieselstölder reds upp är chansen stor att även de fltitigaste tjuvarna inte får någon större påföljd.

-- Vi hoppas kunna vända detta nu, men det kommer kräva ett övergripande samarbete från alla parter, säger Håkan Carlsson.

P4 Kristianstad granskar dieselstölderna:

Urban Hult
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista