Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Systembolaget utökar hemkörningen

Publicerat måndag 16 september 2013 kl 10.16
Oklart om matkedja får sälja vin
(1:59 min)
Försöket med hemleverans från Systembolaget utökas under hösten. Foto: Scanpix.

Systembolaget har sedan förra hösten på försök i liten skala erbjudit hemleverans av alkohol på nio orter i landet. Intresset har varit blygsamt, men nu utökas servicen under hösten.  

– Så här långt har vi inte sett några tecken på att det har drivit upp den totala försäljningen i försöksområdena, säger Mats Ramstedt, forskare i STAD- projektet, Stockholm förebygger alkohol, på Karolinska Institutet.

Försöket utökas till fyra län - i oktober till hela Stockholms och Västerbottens län, och i november till Skånes och Västernorrlands län. Om ett år ska en ny utvärdering göras, och då kan servicen eventuellt permanentas, och införas i hela landet.

Kunder ska kunna få drycker levererade till dörren mellan klockan 10 och 20 på vardagar, men hur många dagar i veckan det finns möjlighet till leveranser beror på ort. Leveransavgiften ligger på cirka 200 kronor för ett kolli med 12 flaskor.

Intresset har hittills varit blygsamt. Totalt har 427 leveranser gjorts, och då framför allt av vin. Och medan försäljningen av vin och öl är ungefär lika stor i Systembolagets butiker, så dominerar dyrt vin i hemleveranserna. En genomsnittlig leverans har kostat nära 2000 kronor under försöket, varav 200 kronor i avgift.

Det är i linje med vad Systembolagets vd Magdalena Gerger väntade sig:

 - Vi har en god service. Många föredrar att komma till butiken, prata med oss och göra sina köp där, säger hon.

Systembolaget har under året fått konkurrens, sedan livsmedelsföretaget Citygross i somras lanserade hemkörning av vin för de kunder som abonnerar på företagets matkasse.

– Försöket med hemleverans genomförs för att möta kundernas förändrade köpbeteende. Ibland vill kunden handla via webben för upphämtning i butik eller – mot en kostnad – för hemleverans flera dagar senare, säger Magdalena Gerger.

Försöket utarbetas i samarbete med alkoholforskare. En första utvärdering visar inte på någon påverkan på den totala försäljningen av alkohol, enligt Systembolaget som betonar att legitimationskontroll gäller som vanligt även vid hemleverans av alkohol.

Mats Ramstedt antar att det utökade försöket kommer att ge samma resultat: att det inte ökar konsumtionen totalt, och att den som väljer tjänsten inte löper större risk att bli alkoholister än andra:

– Det är mycket som talar emot att problemdrickare skulle använda tjänsten. Den måste planeras i tid och det kostar relativt mycket.

Även varor från Systembolagets beställningssortiment kommer att kunna beställa för hemleverans.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".