18 resebutiker försvinner när SJ drar i nödbromsen. Foto: August Bergkvist/Sveriges Radio

SJ drar i nödbromsen

SJ varslar 450 anställda, framför genom att banta administrationen. Bland de som berörs finns bland annat personal i Malmö och Köpenhamn. Genom varslen hoppas SJ kunna spara 200 miljoner kronor.

Totalt är det 237 administrativa tjänster som ska bort, framför allt vid huvudkontoret i Stockholm men även i Göteborg, Malmö och Krylbo. Hur många av dessa som finns vid respektive enhet framgår inte av det pressmeddelande SJ skickade ut under förmiddagen. 

68 tjänster sparas in när SJ stänger 18 av sina 23 resebutiker. Malmö berörs inte  men väl resebutiken på huvudbangården i Köpenhamn.

För att möta utvecklingen, där allt färre ringer till SJ för att boka resor, har företaget valt att stänga ett av sina två callcenter, i Tranås. I stället samlas hela verksamheten under ett tak, i Ånge.

Utöver 400 fasta tjänster varslas också ett 50-tal tidsbegränsade tjänster inom försäljningsorganisationen.

–  Vårt mål är att vara kundernas förstahandsval.
Därför investerar vi bland annat i moderniserade tåg, utvecklar ännu bättre
självbetjäningslösningar för våra kunder och inför kundvärdar på perronger. Men
det räcker inte. Vi måste skapa utrymme för sänkta biljettpriser för att vara
konkurrenskraftiga. Det innebär att vi måste minska våra kostnader, säger
Crister Fritzson, VD på SJ.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".