Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i en industrilokal. Giftig rök sprider sig österut mot Giraffens köpcentrum. Alla som befinner sig i området bör bege sig därifrån. Boende i området uppmanas att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kalmar.
(Publicerat igår kl 17.16)
Österlen

Dyrt göra hamn till stadsdel

Publicerat torsdag 23 januari 2014 kl 09.40
Malin Thelin: Många svåra frågor återstår
(1:25 min)
Hamnen i Ystad. Foto: Malin Thelin/Sveriges Radio

Det skulle kosta drygt en halv miljard kronor att göra hamnområdet i Ystad till en ny stadsdel – även om man tar hänsyn till intäkter och samhällsnytta. Det visar en analys som presenterades för kommunstyrelsen i Ystad i går.

Det har länge diskuterats att flytta på nuvarande verksamheter i hamnen, så att staden kan växa ner mot vattnet med attraktiva bostäder.

Det är sen eftermiddag i Ystads hamn, och i skymningen lyser Lantmännens gröna krumelur på sin betonggrå silo. På andra sidan hamnbassängen ligger Unity Lines färja och väntar på avgång. Men år 2030 är det kanske bostäder, affärer och caféer här.

I den samhällsekonomiska analys som presenterades igår, har man räknat på vad kommunen skulle kunna ha för olika slags kostnader för att omvandla hamnområdet, och vad man skulle tjäna på det.

Ska hela området bebyggas måste till exempel hamnen flytta, vilket skulle kosta en bit över en miljard kronor. Men en hamnomvandling skulle också ge flera olika slags nyttor och intäkter för kommunen, som till exempel ökade skatteintäkter – om bostäder vid vattnet lockar fler att flytta till Ystad.

I rapporten räknar man fram ett slags nettokostnad för kommunen för hamnomvandlingen, och den landar på drygt 545 miljoner kronor.

– Det skulle motsvara ungefär ett arenabygge, enligt kommunstyrelseordförande Kristina Bendz (M).

Rapporten tar också upp många svåra frågor som politikerna behöver lösa innan ett beslut om hamnomvandling skulle kunna tas: riksintresset i området, geotekniska förutsättningar och behovet av att analysera vad det skulle betyda för hamnen att flytta eller ligga kvar är några exempel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".