Arkivbild: Janerik Henriksson / TT

Allt fler kritiserar färdtjänsten

1:20 min

De senaste fem åren har antalet klagomål mot Skånetrafikens färdtjänst ökat kraftigt. Nästan dubbelt så många klagade på punktligheten och chaufförernas bemötande under 2013 jämfört med 2008, visar statistik som tagis fram av programmet Kaliber i P1.

Siv Hagman i Helsingborg är volontär på en träffpunkt för äldre, och hon hör ofta hur det klagas när färdtjänsten inte kommer.

Dels kommer inte bilen fram i tid tid. Det händer väldigt ofta. När man ringer sen säger de att kunden inte är på plats. Vilket är fel. Sedan ringer man fel bil och kommer till Senegel. Då får man sitta och vänta eftersom det är 28 före i kön. Sen är språkförbistringen väldigt stor eftersom många äldre inte förstår vad de säger där nere, säger hon.

Förra året fick Skånetrafiken in över 6 400 klagomål från folk som åkt färdtjänst eller andra samhällsbetalda taxiresor. Till exempel skolskjuts eller sjuktransport. Det är en kraftig ökning jämfört med för fem år sedan då nästan 3 500 ärenden kom in . Vanligast är att man klagar på personalens bemötande och på servicen man får. Men också ofta på punktligheten.

Även på ett nationellt plan har klagomålen ökat kraftigt. Men i förhållande till hur många resor som görs är det Skånetrafikens resenärer som klagar mest.

För de äldre på mötesplatsen lyckoträffen i Helsingborg blir det dyrt när färdtjänsten inte kommer.

– De blir ledsna och frustrerade och många bryr sig inte om att ta färdtjänst. De tar taxi i stället och det kostar ju mycket mer, säger Siv Hagman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista