Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Foto: Bertil Ericson/TT

Elbolagen dåliga på att informera enligt ny rapport

Tio elnätsföretag får kritik av Energimarknadsinspektionen, däribland E.ON och Kraftfringen i Lund, för brister i information till kunder som inte själva väljer elhandlare. De placeras oftast på avtal som är onödigt dyra.

Enligt ellagen ska nätföretagen informera kunderna på ett tydligt sätt och det ska framgå att kunden kan välja andra elavtal eller elhandlare.

Det tio bolagen har i januari fått redogöra för sina informationsinsatser och måste nu förbättra sig, annars riskerar de att få betala vite, i E.ON:s fall på en miljon kronor, för Kraftringen 100 000 kronor.

Enligt Energimarknadsinspektionen kan så många som var sjätte kund ha ett elavtal de själva inte valt. Dessa avtal är i genomsnitt 20-30 procent dyrare än andra avtal.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".