Föräldrar rasar mot frivilliga lektioner i arabiska

1:30 min

Personal på Kviingeskolan och Västerskolan i Östra Göinge har mötts av starka reaktioner efter att man börjat erbjuda eleverna i årskurs tre frivilliga lektioner i arabiska.

- Någon har i alla fall skrivit "om mina barn hade varit där hade jag bränt ner skolan", säger Catharina Rooth.

Efter att flera elever på grundskolorna i Hanaskog och Knislinge sökt upp rektor Catharina Rooth och bett om att få vara med på den arabiska modersmålsundervisningen bestämde sig skolledningen att börja erbjuda tillvalslektioner i arabiska för elever i årskurs tre. Anledningen var att de ville lära sig att prata med sina nya vänner på deras språk.

- Det här är ju frivilligt, det är ju inget tvång överhuvudtaget, säger hon.

Sedan informationen om det fria tillvalet nått föräldrarna har skolan mottagit upprörda brev och stämningen på sociala medier har varit hätsk.

- Vad jag har förstått så reagerar man på att man erbjudit det här över huvud taget för våra barn ska då inte behöva lära sig ett språk till.

Kviingeskolan har ju tagits upp som ett gott exempel på hur bra integrationen kan fungera på skolor om man arbetar med de här frågorna och Billström var ju imponerad när han var på besök där för några månader sen, hur känns det då att få sådana här reaktioner?

- Jag måste säga att jag blev både besviken och väldigt förvånad över reaktionen. Jag har upplevt att det har fungerat väldigt bra och det här såg jag som ytterligare ett steg i att skapa kommunikation och förståelse för varandra. Det känns som det finns lite grann att arbeta med, säger Catharina Rooth.