Betydelsen av smiley till restauranger ifrågasätts

smiley för restauranger
1:28 min

Flera Skånska kommuner smiley-premierar restauranger som sköter sig exceptionellt vid en livsmedelskontroll där kriterierna för att få en smiley att sätta upp på dörren är många. Däremot är det betydligt lättare att bli av den, i vissa fall räcker det med en anmälan från en enda person.

Det finns anledning att ifrågasätta regelverket enligt flera restaurangägare som vi pratat med i Ängelholm, där vissa undrar över betydelsen av en symbol som egentligen bara säger hur förhållandena är vid ett specifikt tillfälle då en kontroll utfördes. Många reagerar också på att det bara behövs en enda anmälan för att konsekvenserna ska bli att man riskerar att bli av med symbolen som företaget av en livmedelsinspektör bara månader innan blivit godkänd att skylta med.

De krogägare vi talat med i Ängelholm vill vara  anonyma i oro för vad det skulle kunna få för konsekvenser om de kritiserade regelverket offentligt. En av de säger så här:

- Grunderna för att få en smiley i förhållande till att bli av med den är fullständigt vansinniga.

Edvin Dervovic, livsmedelsinspektör, Ängelholms kommun säger att de bara följer de riktlinjer och regler som finns för smiley-premiering.

- Vi måste följa upp de klagomål som kommer in och ska alltid göra en ny inspektion.

Men det finns fall i kommunen där man plockat bort smileyn efter att en enda person kommit in med en anmälan och där ytterligar inspektion inte gjorts.

Smileyn är tänkt som ett riktmärke för konsumenter att se vilka restauranger  det är som har en utmärkt livsmedelshantering.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".