Linda Dahlqwist, personlig tränare
Linda Dahlqwist, personlig tränare. Foto: Leif Jönsson/Sveriges Radio
Förmiddag med Jenny

Natur(lig) träning under hösten

Linda: Träning måste vara rolig, annars slutar man
7:14 min

Höstträna enkelt! I förmiddagsprogrammet tar vi hjälp av Linda Dahlqwist, personlig tränare i Tollarp, som ger bästa tipsen för att komma ut i höstluften och träna på ett enkelt sätt.

Om du har svårt att komma igång och träna och det tar emot att gå till gymmet - använd naturen som träningsredskap istället!

Du kan ju faktiskt träna ute fortfarande, och med naturen som verktyg.

Lindas enkla recept, som inte kräver några redskap och kan göras på en kvart:

Burpees:

  • Utgå från armhävningsställning
  • Gör en armhävning (kan uteslutas om du tycker det är för jobbigt)
  • Hoppa in med benen mot bröstet ( huksittande)
  • Hoppa rakt upp, händerna i luften
  • Återgå till utgångsställningen

Knäböj med upphopp:

  • Fötterna höftbrett
  • Böj på benen, så att knäna kommer i 90 graders vinkel, som om du sätter dig ned på en stol.
  • Res dig och avsluta uppresningen med ett upphopp.

Mountainclimber:

  • Samma utgångsläge som för burpees ovan, som om du skulle göra armhävningar.
  • Dra växelvis upp ett knä åt gången, mot bröstet, som när du springer
  • Håll nere rumpan

Lyssna på Lindas råd i ljudfilen ovan










Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".