Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Oljeberoendet borta för Kiviks Musteri

Publicerat måndag 2 november 2015 kl 07.01
Produktionschef: "En investering för samhället"
1:22 min
Bakom produktionschefen Christian Rosengren syns de två pelletstornen. Foto: Malin Rimfors/Sveriges Radio
Bakom produktionschefen Christian Rosengren syns de två pelletstornen. Foto: Malin Rimfors/Sveriges Radio

Att elda med olja rimmade illa med den miljöprofil som företaget Kiviks Musteri har. Därför har de satsat nio miljoner kronor på en pelletspanna, modell större.

Energiförbrukningen på Kiviks Musteri motsvarar 275 villor, så när beroendet av olja skulle bort, vilket företaget ville redan för några år sedan, var det viktigt att rätt teknik ersatte och att pengar fanns.

Därför dröjde det till 2015 innan pelletsinvesteringen gjordes. Nu tronar två silvertorn upp bakom besöksmålet. Pannan är byggd så att man både kan elda med traditionella pellets från träflis och ett annat biobränsle, som till exempel säd.

-Det är en strategisk investering både för oss och för samhället i stort att byta ut vår årsförbrukning av 770 kubikmeter fossil olja till pellets, säger Christian Rosengren som är produktionschef.

På musteriets miljökonto finns fortfarande lastbilstransporter med tunga och skrymmande produkter. Men belastningen på miljön blir mindre, än för andra livsmedel som kräver kylfrakt, eftersom hållbarheten på deras produkter är långa och färre antal transporter krävs. Men mer finns att göra.

- Vi bör både se till att lastbilen är rimligt fullastad när den avgår och se om vi kan använda returfrakten.

Man tittar också på att låta elhybridlastbilar stå för frakten, för att förbättra både miljö och lönsamhet. Lastbilar får nämligen inte köra på kvällar och nätter, eftersom bullernivån då inte får överstiga 40 decibel. Bara bullret från havet är inte långt ifrån 40 decibel, så en vanlig lastbil fungerar inte. Elhybrider skulle fungera åtminstone ljudmässigt.

- Problemet är lasten. Det är 40 ton som ska dras och det gör man inte några längre sträckor med en elhybrid i dag. Inte än så länge i alla fall.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".