Områden aktuella för järnvägen. Foto: Trafikverket.
1 av 2
Områden aktuella för järnvägen. Foto: Trafikverket.
Lena Wallentheim (S), kommunstyrelsens ordförande Hässleholm
2 av 2
Lena Wallentheim (S), kommunstyrelsens ordförande Hässleholm. Foto: AM-tryck

Besked i dag om framtidens tåg

Lena Wallentheim: Vi är en stor knutpunkt i Skåne
3:07 min

Idag kommer det första beskedet om hur den nya höghastighetsjärnvägen ska gå. En av dem som är ganska spänd i dag är Hässleholms kommunalråd socialdemokraten Lena Wallentheim (S).


– Vi har bjudit in alla intressenter längs höghastighetsjärnvägen till en förhandlingsstart. Vi kommer att presentera vilka sträckningsval vi har gjort och vilka stationer och kommuner vi vill inleda förhandlingar med, säger Catharina Håkansson Boman, en av Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner.

Sverigeförhandlingen är den organisation som fått regeringens uppdrag att utreda och förhandla fram förslag på vilka sträckningar höghastighetsjärnvägen ska ha och på vilka orter det är lämpligt med stationer.

Planeringen för den nya järnvägen, som ska knyta ihop Sveriges tre största städer och vars kostnad beräknas till mellan 190 och 330 miljarder kronor, går alltså in i ett nytt skede idag.

För många kommuner är det något av en ödesdag, eftersom de kommer att få besked om de kommer att bjudas in till förhandling eller inte.

– Vår ambition är att de vi nu bjuder in, är det som ska bli slutresultatet, säger Catharina Håkansson Boman.

Ett besked som många väntar på med spänning är vilken sträckning genom Småland som Sverigeförhandlingen bestämt sig för. Det står mellan en östlig sträckning via Älmhult och Växjö och en västlig via Ljungby och Värnamo.

En av de kommuner som hoppas bli inbjudna till förhandlingar är Hässleholms kommun. Med fem järnvägar och bra anslutningar tycker kommunalrådet Lena Wallentheim (S) att det är väldigt viktigt för Hässleholms kommun att få den här höghastighetsbanan och en station.

– Då kommer också de regionala snabbtågen, som kan gå uppemot 250, att spela en oerhört viktig roll i Skåne med grannlänen Småland, Halland och Blekinge,

Om Hässleholm får höghastighetsbanan ser Lena Wallentheim ännu en vinst i att man kan frikoppla lite kapacitet på den gamla stambanan och de järnvägsspår som finns i dag.

Hon tror att de tåg som inte går lika snabbt, till exempel Öresundstågen och Pågatågen kan få ett större utrymme på banan. Det kan innebära att man kan öka upp den trafiken och därigenom göra det  lättare för de som arbetspendlar eller studerar.

För de mindre orterna längs banan som vill ha en station, så finns en osäkerhet kring om Sverigeförhandlingen kommer att tycka att det är motiverat. Om restidsmålen med banan ska nås, att höghastighetstågen ska kunna åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och Stockholm och Malmö på två och en halv, så är nämligen utrymmet för långsammare pendlingstrafik på banan begränsat.

På många håll runt om i kommunerna längs den planerade, nya höghastighetsbanan är det därför en nervös väntan på Sverigeförhandlingens besked idag.

– Det är klart att man känner att det börjar bli på riktigt på något sätt. Visst känner jag att det pirrar, säger kommunalråd Peter Rosholm i Bollebygd.

De bud Sverigeförhandlingen idag kommer att lämna till de kommuner som blir inbjudna till förhandlingar, kommer bland annat att ange hur mycket kommunerna förväntas bidra med i medfinansiering. 

Buden grundar sig bland annat i beräkningar av hur många nya bostäder en station i en kommun skulle bidra till.

– Och det är de värdestegringar som uppstår i de här bostäderna och i marken, som vi vill ha en del utav för att investera i den här dyra infrastrukturen, säger Catharina Håkansson Boman på Sverigeförhandlingen.

Trafikverkets senast bedömning är att höghastighetsjärnvägen kommer att kosta mellan 190 och 330 miljarder kronor att bygga. Senast den sista december 2017 ska Sverigeförhandlingens förhandlare lägga fram sin slutrapport, som ska utgöra underlag för regeringens beslut om höghastighetsbanan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".