Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

E-handeln drar i Helsingborg

Publicerat fredag 12 februari 2016 kl 06.57
Näringslivschef: "Vi har spetskompetens"
(3:40 min)
Vintervy över Helsingborg. Foto: Anna Hanspers/Sveriges Radio
Foto: Anna Hanspers/Sveriges Radio.

Antalet företag i Helsingborg inom e-handelsområdet har mer än fördubblats, till 180 på några få år. Nu sätter kommunen stora förhoppningar till fortsatt tillväxt inom näringen.

Inte minst för att kompensera för att stora klassiska företag som IKEA och Allers Media flyttar verksamhet från staden.

– Det är alltid tråkigt när företag flyttar sin verksamhet till någon annan ort, säger Mikael Fransson, näringslivschef i Helsingborg.

800 arbetstillfällen har försvunnit när IKEA och Allers Media flyttade sin verksamhet från Helsingborg till Malmö. I spåren av storföretagens flyttar har e-handeln, e-commerce, fått en allt större roll som jobb- och tillväxtmotor i Helsingborg.

Vi har en tydlig spets i det som vi kallar e-commerce.

E-commerce omfattar både logistik och traditionell handel och det som vi kallar för e-handel. Bland företagen inom e-commerce märks namn som Skånska byggvaror, Tailorstore, Yves Rocher och flygstolen.se.

Det är svårt att hitta tillförlitlig statistik kring hur många branschen sysselsätter men på två-tre år har antalet företag fördubblats.

Det finns gott om tecken på att Helsingborg är hett inom e-handelsvärlden. När branschmässan e-meet för första gången arrangeras utanför Stockholm så läggs den just i Helsingborg och inte i Malmö.

– Helsingborgs stad har visat ett otroligt stort engagemang och det kändes rätt eftersom det finns många stora och små e-handlare här, säger Sanna Thurdin, eventchef för ehandel.se.

E-handeln växer med runt 15 procent per kvartal. Karsten Deppert kallar sig multientreprenör och driver Mindpark, det är ett kontorshus för nya innovativa småföretag som i dag har 80 företag. Varje år växer sig en handfull så stora att de måste flytta till andra lokaler och det kommer hela tiden in nya företag. Det är en kontrast till de stora företagen som lämnar.

När de stora flyttar blir det synligt men parallellt startas ett antal hundra nya företag men det syns inte.

Du ser inga orosmoln?
– Vi är fortfarande lite för dåliga på att dra nytta av studenter och få in dem i näringslivet och framför allt att få dem att bli företagare. Det skulle Helsingborg kunna bli bättre på.

De senaste åren har Helsingborg fallit i ett par viktiga kommunrankingar som rör företagsamhet och näringslivschefen Mikael Fransson håller med om att Helsingborg kan bli bättre på att hjälpa studenter att omsätta idéer till företag.

– Vi pratar med både Lunds universitet och Campus Helsingborg hur vi kan hjälpa till att stötta i ett entreprenörsperspektiv och vi kommer att öka våra insatser.

Vad kommer vara Helsingborgs signum i framtiden?
– Vi ser redan nu att det finns en spetskompetens inom det som vi kallar e-commerce, vi har Sveriges enda e-handelsinkubator på E-commerce Park och vi kommer att ha e-meet här så jag tror att vi har en potential att fortsätta bygga på, säger Mikael Fransson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".