Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Projektchef Erik Lööv i Hallandsåstunneln
1 av 2
Erik Lööv är projektchef för Hallandsåstunneln som nu har både räls och belysning
Tunneln genom Hallandsåsen invigdes den 8 december förra året.
2 av 2
Tunneln genom Hallandsåsen invigdes den 8 december förra året. Foto: Gunilla Nordström

Full fart genom tunneln igen

Trafikverket: Vi har slipat rälsen och SJ har slipat om hjulen på tågen
0:49 min

Efter åtgärder på både räls och tåg kan nu tågen åter köra i 200 km/h genom Hallandsåsen, förhoppningsvis utan störande vibrationer.

Det var för drygt en månad sen som Trafikverket fick klagomål på att tågen vibrerade kraftigt när de körde genom hallandsåstunneln. Sedan dess har tågen kört med reducerad hastighet och Trafikverket har utrett anledningen till vibrationerna.

- Det handlar om kontakten mellan tågens hjul och rälsen. Vi har fått slipa rälsen och SJ har gått genom tågen och slipat hjulen på tågen,

Ska man behöva slipa på helt ny räls?

- Rälsen är inte helt optimal när den kommer från fabrik så man gör alltid en slipning. Men nu visade det sig i den här utredningen att det inte var helt optimalt. Vi pratar om 0,2 mm, det är väldigt små toleranser på det, säger Erik Lööv.

Nu är problemen åtgärdade och sen igår kväll kör tågen åter i 200 km/timmen genom tunneln.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".