Turistsatsningen i Sydost presenterades med ballonger och glam i Ystad Arena.
Turistsatsningen i Sydost presenterades med ballonger och glam i Ystad Arena. Foto: Malin Rimfors/´Sveriges Radio

Turistsatsning hyllas och ifrågasätts

Företagare: Vilken prioritering är gjord?
1:27 min

En ny handbok har nu tagits fram för hur turister ska lockas till sydöstra Skåne. Och det är utomhusaktiviteter som vandring och cykling men också mat och kultur som ska locka utländska turister. Historiskt säger en, spretigt säger en annan.

Genom flera möten under ett drygt års tid och två konsluter har det tagits fram en strategisk plattform som stakar ut riktningen för turismen i sydost. Det är Tomelilla, Simrishamn, Ystad och Sjöbo som samarbetar.

Sofie Bredahl som är utvecklingschef i Simrishamns kommun ser det som ett historiskt avstamp.

Lars Ottosson, som är företagare i Tomelilla och som arbetat inom turism, tycker däremot att slutsatsen är både tveksam och alltför spretig.



Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".