Victoria Mårtensson Winberg bland sina 70 getter
1 av 4
Victoria Mårtensson Winberg bland sina 70 getter. Foto: Adam Bergsten/Sveriges Radio
En titt genom fönstret in i mejeriet där getmjölken blir till ost.
2 av 4
En titt genom fönstret in i mejeriet där getmjölken blir till ost. Foto: Adam Bergsten/Sveriges Radio
Henrik Mårtensson säljer ost till fransmannen Christophe Ganthier som driver en ostbutik i Köpenhamn.
3 av 4
Henrik Mårtensson säljer ost till fransmannen Christophe Ganthier som driver en ostbutik i Köpenhamn. Foto: Adam Bergsten/Sveriges Radio
Henrik Mårtensson och Viktoria Mårtensson Winberg
4 av 4
Henrik Mårtensson och Viktoria Mårtensson Winberg Foto: Adam Bergsten/Sveriges Radio

Skåne har flest gårdsbutiker i Sverige

4:01 min

Ingenstans i Sverige finns det så många gårdsbutiker som i Skåne. Goda förutsättningar och medvetna satsningar har lett fram till att närmare 400 företag idag drivs som gårdsbutiker runt om i länet.

Längs med en grusväg strax utanför Hässleholm, alldeles i närheten av Hovdala slott, ligger gårdsmejeriet och butiken Glada geten. Här tillverkar Henrik Mårtensson och Victoria Mårtensson Winberg en mängd olika sorters ost. Till sin hjälp har de en trogen skara, närmare bestämt 70 stycken, getter.

Henrik och Victorias verksamhet påminner om många andra företag i Skåne. Företagsformen där boende på landsbygden startar butiker och gårdsnära livsmedelsförädling för att skapa en unik produkt är idag vida utbredd i Sverige och allra vanligast i Skåne. Knappt 400 företag drivs idag som gårdsbutiker eller gårdar med egen livsmedelsförädling.

Det stora antalet gårdsbutiker till trots känner sig inte Henrik Mårtensson och Victoria Mårtensson Winberg pressade av någon konkurrens. De ser det snarare som en positiv utveckling där konsumenter nu söker sig ut till landsbygden för att köpa produkter. Skulle fler butiker öppna i närheten så skulle antagligen fler personer också leta sig ut till landsbygden för att handla, resonerar Victoria.

– Jag tror inte att vi kan bli för många. Det finns ingen anledning att vara ensam om det,

Jannie Vestergaard jobbar som verksamhetssamordnare för organisationen Smaka på Skåne. Hon har under lång tid jobbat med skånska gårdsbutiker och menar att de, bland mycket annat, är en väldigt viktig del i den skånska turistnäringen. Samtidigt tror hon att ökningen av skånska gårdsbutiker snart kommer att stagnera. Hon menar att fokus måste läggas på att få in de gårdsförädlade produkterna till befolkningen i städerna.

– Det handlar inte bara om livet på landet, det handlar i hög grad också om livet i städerna. Hur ska vi som bor i städerna kunna få tillgång till den goda maten?

Framtiden är svår att förutspå men Jannie Vestergaard tror att de skånska gårdsbutikerna måste utveckla ett närmare samarbete med varandra för att kunna klara sig och. De kommer också att behöva sälja varandras varor i högre grad än idag. En förhoppning finns också att fler skånska städer ska öppna saluhallar för att på så vis skapa platser där de olika producenterna kan samla sina varor.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista