Leo Andersson och Stefan Olsson.
Leo Andersson och Stefan Olsson. Foto: Johan Pettersson/Sveriges Radio
Klippan.

På nya Snyggatorpsskolan i Klippan blir teorin mer praktisk med idrottslärarnas egen podd

Stefan Olsson och Loa Andersson: Det vore ju dumt att inte prova
1:50 min

Kanske minns du teorilektionerna på idrottstimmarna? Instängda i ett bortglömt utrymme gick man igenom kartor, kompass och anatomi. I Klippan satsas det på poddad teori!

Stefan Olsson och Loa Andersson är idrottslärare på Nya Snyggatorpsskolan.

- Det har kommit mycket forskning på senaste tiden om hur viktigt det är med rörelse för att lära sig.

Stefan och Loa ville förnya teorilektionerna på sina idrottstimmar.

- Läroplanen har förändrats en hel del och det har kommit in mycket teori som eleverna ska kunna. Jag och Stefan funderade på hur vi kunde kombinera teorin med rörelse, fortsätter Loa som svar på frågan om hur idén till en podd föddes.

I teorisalen har man också gjort förändringar såsom ståbord och whiteboardtavlor i hela rummet, vilket gör att eleverna inte sitter ner lika mycket.

- När man lär sig något samtidigt som man är i rörelse ger det 3% ökad inlärning. När man står upp ger det 10 procent ökad inlärning, så det vore ju dumt att inte prova, säger Loa och Stefan om sitt projekt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".