Färdtjänstbil. Foto: Tobias Wallin/Sveriges Radio.
Färdtjänstbil. Foto: Tobias Wallin/Sveriges Radio.
Helsingborg

Många klagomål på färdtjänst - men få svar

"De säger bara att de lämnat vidare till rätt instans"
3:11 min

Hittills i år har Skånetrafiken fått in över 2 000 klagomål från missnöjda färdtjänstkunder. Men inte mycket händer när man klagat, säger en av de missnöjda.

– De håller inte tiderna, och det har gjort att jag missat läkarbesök och besök hos sjukgymnasten, säger Torgny Hultqvist i Helsingborg som bara i år har lämnat in 37 skriftliga klagomål till Skånetrafiken.

Han efterlyser svar från trafikbolaget.

– De säger bara att de lämnat vidare till rätt instans, och det säger mig ingenting.

Torgny Hultqvist är inte den enda som verkar vara missnöjd. Under 2016 låg det totala antalet färdtjänstresor bedrivna av Skånetrafiken på cirka 1,6 miljoner. Av dessa har det inkommit klagomål på runt 4 800. Motsvarande siffror sedan årsskiftet i år är 620 000 resor och 2 260 klagomål.

– Det är alltid olyckligt om våra kunder upplever att de inte får någon respons. Men vi har inte märkt någon ökning av antalet klagomål, säger Kalle Ekebjär som är trafikområdeschef för serviceresor på Skånetrafiken.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".