Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Sverige

Svårt för nyanlända syrier och somalier att få köra taxi

Jeylani Muse Nuh: Det gör ont när man har kämpat så
2:19 min
En bild på en taxi
Foto: Matilda Eriksson Rehnberg.

Trots att taxibranschen skriker efter fler förare, är det några grupper nyanlända som inte är välkomna i yrket. Dokument från deras hemländer godkänns inte.

För många invandrare är jobbet som taxichaufför det första man får i Sverige. Jeylani Muse Nuh kom till Sverige från Somalia för fyra år sedan, och trots att han klarade taxiförarutbildningen fick han aldrig ut en taxilegitimation.

– Det gör ont när man har kämpat så, betalat mycket pengar, och när man vill något men inte har möjlighet på grund av någonting som man inte kan påverka, säger Jeylani Muse Nuh som bor i Stockholm.

Ett av kraven för att få taxilegitimation är att man ska kunna visa upp utdrag ur sitt brottsregister fem år tillbaka i tiden. Har man varit i Sverige kortare tid än så vill Transportstyrelsen se motsvarande dokument från hemlandet. Men om de här dokumenten är utfärdade i Syrien eller Somalia anses de inte tillförlitliga. Och det gör att somalier och syrier som inte varit här i fem år i princip är utestängda från taxiföraryrket, hur laglydiga de än har varit.

– Lagstiftningen är till för passagerarnas rättigheter, inte för den enskildes rätt att få taxilegitimation. Vi vill att det ska vara en säker bransch. Att det är säkert när man åker taxi, säger Markus Edsbagge som är sektionschef på Transportstyrelsen.

Flera taxibolag som vi har varit i kontakt med har inget att invända mot att det fungerar på det här sättet. Men Frederick Scholander, som är marknadsansvarig på Sverige Taxi, tycker att det är stelbenta regler, särskilt som behovet av nya förare är mycket stort. Hans eget bolag skulle kunna anställa 400-500 direkt.

– De här människorna som det här berör, det är ju inte deras fel att förhållandena är som de är i deras hemländer. Om man nu varit i Sverige i fyra år och har "ett blankt papper", då ska man alltså inte få köra taxi? Och det i en bransch där vi idag söker hur många förare som helst, säger Frederick Scholander.

Jeylani Muse Nuh blev aldrig informerad om det här kravet när han gick taxiförarutbildningen. Nu blir han tvungen att göra om alla prov om ett år, till en hög kostnad.

– Man borde inte tillåta oss att börja utbildningen, utan att tala om att vi inte har rätt att få ut taxilegitimation, eller också får man hitta en annan lösning, säger Jeylani Muse Nuh.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".