Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Så ska lärarna prata sexuell hälsa med nyanlända

Publicerat måndag 28 augusti 2017 kl 11.28
Inti Chavez Perez: Lägre kunskap ger sämre hälsa
(8:42 min)
Par som håller om varandra på kullerstenstorg. Bilden är oskarp.
1 av 2
Foto: Hasse Holmberg/TT
Inti Chavez Perez, sexualupplysare.
2 av 2
Inti Chavez Perez, sexualupplysare. Foto: Jimmie Larsson/SR Malmö

I dag ska sexualupplysaren Inti Chavez Perez prata med lärare som jobbar med nyanlända ungdomar. Varför då? Och vad ska han säga?

– Traditionella, gammaldags värderingar är något som skadar hälsan. Vi har fortfarande gamla könsroller som handlar om sexualitet: killar ska vara på, nästan den som jagar sex, och den typen av värderingar leder till mer våld, säger Inti Chavez Perez.

Han ska prata med lärare under Skolverkets konferens i dag och i september kommer han med en bok, som ska lära lärare mer om att undervisa nyanlända ungdomar i sex- och samlevnad. Det handlar om anatomi och biologi, såklart, men framför allt om värderingar, oskrivna regler och attityder. För den typen av kunskap, menar Chavez Perez, är också nödvändig för bättre sexuell hälsa.

– Tjejer stigmatiseras i och med dagens könsroller och deras hälsa drabbas: det handlar om könssjukdomar, graviditet... Vi har en tendens att lägga hela bördan på tjejen, trots att hon inte är ensam om en relation. Då är det viktigt att diskutera värderingar när man jobbar med sex och samlevnad.

Anledningen till att han nu fokuserar på nyanlända ungdomar är att de är särskilt utsatta för sexuell ohälsa. Många flyr från krigsdrabbade områden och väl på flykt från våldet så hamnar på platser där de är illegala – två levnadsförhållande som ökar risken för att bli utsatt för sexuella övergrepp.

För mig handlar det om livskvalitet.

Dessutom har krig och konflikt tvingat bort de unga från skolan och den undervisning som finns, som i många fall lämnar mycket övrigt att önska. 

– När det kommer till sex är det mycket som är outtalat – mycket under en sexuell akt sker utan att man pratar med varandra, men det sker ändå en kommunikation och det finns spelregler. Det är viktigt att kunna lära ut de spelreglerna.

Hur ska du få lärarna att få bättre förståelse för deras situation och lära ut rätt saker?

– Det är viktigt att lärarna har självförtroende. De flesta får inte lära sig hur man lär ut sådana här saker under utbildningen och sedan när man kommer till skolan så får man det här på sig – utan att man fått lära sig hur. Jag tror en nyckel såklart är att de får träna på sexualundervisning.

Han jämför med vad som skulle ske om han som sexualupplysare skulle försöka undervisa i träslöjd – det handlar om kompetens.

Målet med att sprida kunskap vitt och brett är att skapa förtroende för vården och lära ut de oskrivna reglerna kring sex är bland annat att fler ska söka vård för sexuella problem.

– Forskningen visar att de som har mindre kunskap får sämre hälsa. För mig handlar det om livskvalitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".