Utsikt i nationalparken Stenshuvud. Foto Linnea Mattisson/Sveriges Radio
Utsikt från Stenshuvuds nationalpark. Foto: Linnea Mattisson/Sveriges Radio
P4 Kristianstad - 40 år

Från solstol till sökande efter upplevelser

Utvecklingschef: Nu vill man göra mycket mer på kortare tid
1:11 min

Vi reser mer, och vill uppleva mer - det är en global trend som märks även i Skåne.

De senaste 40 åren har antalet inrapporterade gästnätter på hotell, vandrarhem och stugbyar fördubblats i gamla Kristianstad län.

Carla Aguirre, utvecklingschef på Tourism in Skåne, är inte förvånad.

- Nej, alla siffror man ser pekar på att turismen ökar. Globalt sett reser man och man rör sig alltmer, säger hon.

1978 började Statistiska centralbyrån, SCB, föra statistik över gästnätter. Då var inte campingen ännu medräknad, men tittar man på hotell, vandrarhem och stugbyar kan man se att antalet inrapporterade gästnätter, i det som var Kristianstad län, har mer än fördubblats mellan 1978 och 2016.

Besöksnäringen är viktig för Skåne, både vad gäller tillväxt och sysselsättning, men kan även ha betydelse för var människor väljer att slå sig ner, enligt Carla Aguirre.

- Det är ett bra sätt att visa upp och höja attraktiviteten till en plats, säger hon.

Men turismen och våra semestervanor ser inte likadana ut idag som för 40 år sedan.

- Det har förändrats en hel del, säger Carla Aguirre.

Man vill lära sig om nya platser, man vill se andra kulturer och man vill förverkliga sig.

Hon berättar att charterturismen, som blev vanligare på 50- och 60-talen, bidrog till den här förändringen.

- Det var egentligen ingången till att man började semestra för nöjes skull, innan hade man semester som en rättighet för att vila upp sig. Och det här har ju förstärkts. Nu mer så är det inte bara för nöjes skull, man vill lära sig nytt, det ser man en stor skillnad mot för fyrtio år sedan, man vill lära sig om nya platser, man vill se andra kulturer och man vill förverkliga sig.

- Vilket gör att takten under semestern är i mångt och mycket annorlunda än förr i tiden, när man åkte och kanske var mer på en plats och vilade upp sig och gjorde en eller annan aktivitet. Nu vill man göra mycket mer på kortare tid, säger hon.

Carla Aguirre på Tourism in Skåne säger att allt pekar på att besöksnäringen kommer att fortsätta öka, och att det för Skånes del är mångsidigheten, närheten till naturen, och även mat och dryck som är starka kort i framtiden. Men det gäller att kunna göra sig synlig på nätet, och att kunna erbjuda mycket att göra för dagens turister, menar hon.

- För att vara en attraktiv destination behöver man ju ha fler aktiviteter och upplevelser, och ju fler du har inom ett område, desto längre kan en besökare tänka sig att vistas där, säger hon.

Det är även viktigt att se till att det blir en hållbar tillväxt för turismen, säger Carla Aguirre.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".