Vänster eller höger – fortfarande oklart om säkraste sidan
I dag är det exakt 50 år sedan högertrafikomläggningen i Sverige. Och än i dag verkar det inte finnas nåt forskningsstöd för att köra på den ena eller andra sidan av vägen.
Världens majoritet kör högertrafik och i Europa är det bara Storbritannien, Irland, Malta och Cypern som kör på vänster sida.
Även östra och södra Afrika, Australien och länder i Asien som exempelvis Indien, Japan och Indonesien har vänstertrafik.
För att slippa ovana högertrafikförare i vänstertrafik, eller omvänt, vore samma trafiksystem överallt bra, hävdar trafikforskaren Anna Anund på Statens Väg- och trafikforskningsinstitut, VTI.
Men skulle man då välja vänster- eller högertrafik? Det finns fortfarande inte vetenskapliga belägg för att det ena eller det andra skulle vara säkrast. Och en internationell standardisering skulle bli svindlande dyr med ombyggnader av vägar, på- och avfarter samt ändrade skyltningar.
– Så länge vi inte kan visa att det kanske har med färre olyckor att göra, vilket vi ju faktiskt inte kan, då är det ju svårt att hitta argument som kan rättfärdiga en otroligt dyr investering, säger Anna Anund.
Kanske kan de självkörande fordonen som många ser som framtiden lösa människans problem att växla mellan höger- och vänstertrafik?
Men här kan det bli komplicerat i trafiksituationer där föraren behöver kunna ingripa, eller tvärtom när fordonet måste ingripa om föraren gör något olämpligt.
– Men ingenting är omöjligt. Hela tanken med självkörande bilar är ju att öka säkerheten. En nollvision är drivkraften hos många fordonsindustrier. Då går man mot självkörande bilar därför att man anser att systemet kommer att göra mindre fel än människan, säger Anna Anund.
Hur hanterar vi som förare att växla mellan höger och vänster sida? Det reder vi ut i Vetandets värld.