Världens länder har som klimatmål dra ner på olja, kol och annan fossil energi, som ju används i flygbränsle, men samtidigt går miljardstöd till flyget.
1 av 3
Världens länder har som klimatmål dra ner på olja, kol och annan fossil energi, som ju används i flygbränsle, men samtidigt går miljardstöd till flyget. Foto: Sue Ogrocki/TT
Flyget.
2 av 3
Runtom i världen får flygplatser bidrag från skattebetalarna för att överleva. Foto: Tomas Hedman/Sveriges Radio
Stefan Gössling
3 av 3
Stefan Gössling är turismprofessor. Foto: Privat
Miljö

Bidrag till billigare flyg förvärrar klimathotet

0:37 min

Kristianstad Österlen Airport är inte den enda olönsamma flygplatsen som behöver bidrag för att överleva. Globalt ger miljarder i skattepengar billigare flyg.

– Det mest miljöfarliga transportmedlet, alltså flyget, är oftast det billigaste, säger Stefan Gössling, som är professor i humanekologi vid Lunds universitet och professor i turism vid Linnéuniversitetet.

Miljardstöd

I sin forskning kartlägger han vilka subventioner stater ger flyget internationellt. Resultaten visar att miljarder kronor i statsstöd varje år ger billigare flyg globalt och det förvärrar klimathotet.

– Det är klart, att ju billigare någonting är, desto större är efterfrågan. Det betyder att utsläppen styrs av det låga priset. Det blir en nackdel för miljön, säger Stefan Gössling.

Bidragsberoende klimatbov

Flyget är alltså en bidragsberoende klimatbov och skattebetalarna står för notan.

– Globalt sett finns det en överkapacitet inom flyget på grund av subventioner. Det betyder att vi släpper ut mer växthusgaser, säger Stefan Gössling.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista