Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Kristianstad

Blivande lärare hoppar av utbildningen

Publicerat fredag 20 oktober 2017 kl 14.18
Peter Gustavsson, programansvarig: Det är inget vi önskar
(9:22 min)
Högskolan Kristianstad är ett av lärosätena där studenter hoppar av lärarutbildningen.
1 av 5
Högskolan Kristianstad är ett av lärosätena där studenter hoppar av lärarutbildningen. Foto: Jerker Hagman/Sveriges Radio
Jenny Edvardsson är prisbelönt lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad.
2 av 5
Jenny Edvardsson är prisbelönt lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Foto: Jerker Hagman/Sveriges Radio
Studenter hoppar av ämneslärarutbildningen på Högskolan Kristianstad och andra lärosäten.
3 av 5
Studenter hoppar av ämneslärarutbildningen på Högskolan Kristianstad och andra lärosäten. Foto: Jerker Hagman/Sveriges Radio
Peter Gustavsson är programansvarig för ämneslärarutbildningen på Högskolan Kristianstad.
4 av 5
Peter Gustavsson är programansvarig för ämneslärarutbildningen på Högskolan Kristianstad. Foto: Jerker Hagman/Sveriges Radio
Finn Utas studerar till gymanasielärare i samhällsvetenskap och engelska.
5 av 5
Finn Utas studerar till gymanasielärare i samhällsvetenskap och engelska. Foto: Privat

Samtidigt som det är lärarbrist i Sverige hoppar många studenter av utbildningen, visar nya siffror.

Det är Universitetskanslerämbetet som sammanställt nya siffrorna över avhopp från olika program. Flest studenter lämnar ämneslärarutbildningarna på högskolor och universitet runtom i landet.

Det är en krävande utbildning.

Högskolan Kristianstad är inget undantag. Där är Peter Gustavsson programansvarig.

– Förutsättningarna är sådana att ämneslärarutbildningen är en väldigt krävande utbildning. Den är lång med djupa ämnesteoretiska studier, säger han.

Ska slutföra

Finn Utas är student på ämneslärarutbildningen i Kristianstad och tillhör inte avhopparna utan planerar att slutföra sina studier. Han är inne på att skolan behöver förstärkas i gymnasiet och grundskolan för att fler ska bli förberedda på att klara långa och svåra akademiska utbildningar.

– Det är tydligt att kombinationen av låga intagningskrav och lågt anseende på utbildningen samverkar för att göra att många människor söker in som inte har möjlighet eller sannolikt inte kommer att klara av utbildningen.

Har du några tips till utbildningsanordnare eller samhället hur det ska lösas?

– På alla utbildningar hänger avhopp ihop med gymnasiebetyg. Så det viktiga är att skolan klarar av att vara en socialt utjämnande institution som ger alla samma förutsättningar. Och det är den inte tillräckligt idag uppenbarligen. Tillsammans med det så behöver lärarnas status och lärarutbildningens status ökas, säger Finn Utas.

Prisbelönt lärare

Jenny Edvardsson, som är prisbelönt lärare i svenska och historia på Wendesgymnasiet i Kristianstad, berättar hur hon ser på avhopp från utbildningen.

– Det är beklämmande. Har de gått en stor del av utbildningen önskar jag att de skulle fullfölja och komma ut i läraryrket, säger Jenny Edvardsson.

Hör hela intervjuerna med Peter Gustavsson, Finn Utas och Jenny Edvardsson genom att klicka på ljudfilen ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".