Lisa Källström.
1 av 2
Lisa Källström. Foto: Karin Bengtsson/Sveriges Radio.
Kvinna i solstol
2 av 2
Sanna Persson, alias potatisdrottningen Marika Gärdeståhl-Tjäder, kopplar av i solrummet med sandstrand i Lågedammsbadet i Hörby. Foto: Ann-Charlott Engström/Hörby kommun.
Hörby

Hörbys såpa lyckad hittills

Marknadsföringsexpert: Plötsligt uppmärksammas Hörby
2:48 min

Hörbys humorsåpa verkar vara en lyckad satsning - den bedömningen gör Lisa Källström som är doktorand i plats-marknadsföring på Högskolan i Kristianstad.

Genomslaget är stort också nationellt och kommuninvånarna stolta över satsningen, konstaterar hon.

– De har fått mycket uppmärksamhet, både i egna kanaler, med delningar på Facebook och i nationella medier. Plötsligt uppmärksammas Hörby.

Humorsåpan med kända profiler, syskonfejder, potatisar och scener från ett somrigt Hörby har kostat 300 000 kronor, hela kommunens marknadsföringsbudget för ett år.

Det första avsnittet har släppts, och framöver kommer ett nytt avsnitt varje vecka. Och i Hörby var intresset stort för premiären.

– Det blev snabbt fullsatt. Och så är det ju inte alltid när kommunen bjuder in till evenemang, säger Lisa Källström.

Viktigt för att en sådan här satsning ska bli lyckad är enligt henne att kommunen lyfter fram sina styrkor - och att kommuninvånarna vill bli förknippade med budskapet.

– Ska man gå igenom bruset handlar det om att sticka ut. Och det verkar Hörby ha lyckats med, summerar Lisa Källström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".